ADVERTISING
Τρίτη 19-06-18
Καλοκαίρι:Ένας συμμάχος στο αδυνατισμα  το σταφύλι από την συνεργάτιδα του Eltopia.com.cy Αναστασία Κουκιαδάκη

Από Αναστασία Κουκιαδάκη / 19 Μαΐου 2018 - 09:02

Καλοκαίρι:Ένας συμμάχος στο αδυνατισμα το σταφύλι από την συνεργάτιδα του Eltopia.com.cy Αναστασία Κουκιαδάκη

Μετά το καρπούζι και το πεπόνι  έρχεται το σταφύλι . Ένα φρούτο με πλούσια διατροφική αξία. Από την εποχή του χαλκού ήτανε ευρέως διαδεδομένο για τις ιδιότητες του. Στην ελληνική μυθολογία  δεν υπήρχε τελετή  χωρίς σταφύλι. 

Η γη στη µέση της θάλασσας που έχει το χρώµα του κρασιού...», κατά τον Όµηρο.

Το αµπέλι καλλιεργείται συστηµατικά στην Κρήτη εδώ και περίπου 4.000 χρόνια!

Κατά την ελληνική μυθολογία ,υπάρχουν δυο ιστορίες  γύρω από το σταφύλι. 

Η πρώτη αναφέρει ότι:  ο Στάφυλος ήταν γιος του Διονύσου και της Αριάδνης και ο πρώτος που δίδαξε την τέχνη της οινοποιίας ήταν ο Διόνυσος. Τους καρπούς του σταφυλιού τους έφερε από την Ασία και αμέσως  εξαιτίας των θρεπτικών συστατικών του απέκτησε σπουδαία θέση στην ζωή της αρχαίας Ελλάδας. Ο Διόνυσος όσο και οι περίφημες τελετές του συνδέθηκαν αποκλειστικά με το σταφύλι και ένα από τα προϊόντα του, το κρασί.  Γύρω στον 15ο αιώνα π.Χ άρχισε να εξαπλώνεται και η καλλιέργεια του αμπελιού αποτελώντας μια από τις βάσεις της οικονομίας του τόπου, όπως μαρτυρούν τα νομίσματα με τις απεικονίσεις σταφυλιών.

Ο δεύτερος μύθος αναφέρει ότι  ο Στάφυλος ήταν βοσκός του βασιλεία της Αιτωλίας Οινέα. Καθώς έβοσκε τις κατσίκες του, παρατήρησε ότι μια από αυτές τρώγοντας συνέχεια ένα συγκεκριμένο καρπό πάχαινε περισσότερο από τις άλλες. Μάζεψε τότε αρκετούς και τους πρόσφερε στον βασιλιά του. Εκείνος παρασκεύασε ένα χυμό τον οποίο ονόμασε "οίνο", στον δε καρπό έδωσε το όνομα του βοσκού του (σταφύλι).

 Τα 125 γραμμάρια περιέχουν:

θερμίδες    87
Υδ/κες       22,8
πρωτεΐνες   0,9
λίπος          0,2
Φυτικές ίνες1,1
κάλιο          241
νερό           100
Βιτ. C          14
Βιτ. Α          83
 

ü  Το σταφύλι χαρακτηρίζεται  για την πλούσια αντιοξειδωτική  του δράση λόγω της μεγάλης περιεκτικότητας του σε πολυφαινόλες. Συγκεκριμένα είναι καλή πηγή ρεσβερατολής. Περιέχουν βιταμίνη C και μαγγάνιο,  βιταμίνη Α  -καροτενοειδή όπως το β-καροτένιο. Προστατεύουν τις κυτταρικές μεμβράνες από τις ελεύθερες ρίζες. Μειώνουν τα επίπεδα των μορίων του αντιδρώντος οξυγόνου στο αίμα. Μειώνουν την οξείδωση του λίπους (υπεροξείδωση λιπιδίων).Μειώνουν τους δείκτες του οξειδωτικού στρες.
 
ü  Έχουν πλούσια αντιφλεγμονώδη δράση. Με την κατανάλωση σταφυλιών μειώνονται τα μηνύματα των προφλεγμονωδών μορίων καθώς και το επίπεδο δραστικότητας τους. Σε αυτά τα μόρια περιλαμβάνονται η ιντερλευκίνη 6 (IL-6), η ιντερλευκίνη 1-βήτα (IL-1Β) και ο παράγοντας νέκρωσης όγκων άλφα (TNF-alpha). Επιπλέον μειώνεται η πιθανότητα υπερπαραγωγής προφλεγμονωδών ενζύμων κυκλοοξυγενάσης 1 και 2 (COX-1 και COX-2), η αναστολή των οποίων για παράδειγμα μπορεί να συμβάλει στη θεραπεία και την πρόληψη του καρκίνου.
 

ü  Σημαντικά οφέλη στα καρδιαγγειακά νοσήματα. Να θυμηθούμε  το «γαλλικό παράδοξο»: το επιστημονικό ενδιαφέρον κέντρισε η παρατήρηση ότι οι Γάλλοι, όπως και όλοι οι κεντροευρωπαικοί λαοί, αν και καταναλώνουν 2 με 3 φορές περισσότερο κορεσμένο λίπος και καθώς είχαν υψηλότερα επίπεδα χοληστερόλης  και αρτηριακής πίεσης, εμφάνισαν κατά 2,5 φορές μικρότερο κίνδυνο θανάτου από στεφανιαία νόσο. Που οφειλότανε αυτό; Η απάντηση κρυβότανε στην κατανάλωση του κρασιού. Το κρασί ήτανε η βασική διαφορά στην διατροφή τους έναντι των υπολοίπων λαών της Κεντρικής Ευρώπης.
 
 
ü  Επίσης, έχουν θετική συμβολή στη ρυθμίσει της πίεσης και του  σακχάρου αφού έχουν χαμηλό γλυκαιμικό φορτίο και κυρίως τα μαύρα σταφύλια.
 
Μπορείτε να καταναλώσετε το σταφύλι σαν επιδόρπιο ή σαν σνακ.
 
Ιδανικό και ισορροπημένο σνακ είναι:
ü  55γρ σταφύλι με 40γρ κεφαλοτύρι
ü  55γρ σταφύλι με 40γρ αναρή και 3 αμύγδαλα
ü  55γρ σταφύλι με 40γρ ζαμπόν ή γαλόπουλα
ü  55γρ σταφύλι με 40γρ παρμεζάνα
 
Εκ παραλλήλου , για ένα αλλιώτικο σνακ  είναι ένα ποτήρι λευκό ή κόκκινο κρασί με θρυμματισμένο πάγο και  1 κομμάτι τυρί  ( 40γρ) κατά προτίμηση γραβιέρα .
 
Ο σωστός τρόπος διατροφής είναι η δύναμη για να ζούμε καλύτερα. Μην χάνετε άλλο χρόνο .
Εντάξτε τα σταφύλια στην διατροφή σας μόνο ευεργετικά οφέλη μπορεί να σας δώσουν αλλά να μην ξεχνάτε ότι «παν μέτρον άριστον».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Ό,τι νεότερο!
 
ADVERTISING
Τα πιο διαβασμένα
ADVERTISING
ADVERTISING