ADVERTISING
Τρίτη 19-06-18
Πως η διατροφή επηρεάζει την κατάθλιψη-Απο την συνεργάτιδα του eltopia.com.cy Αναστασία Κουκιαδάκη

Από Αναστασία Κουκιαδάκη / 10 Μαρτίου 2018 - 09:02

Πως η διατροφή επηρεάζει την κατάθλιψη-Απο την συνεργάτιδα του eltopia.com.cy Αναστασία Κουκιαδάκη

Όλοι έχουμε κακές μέρες, ίσως ακόμη και μια συνεχόμενη περίοδο με κακές μέρες όμως η κατάθλιψη είναι διαφορετική. Είναι σαν να βγαίνει όλο το χρώμα από το ουράνιο τόξο & τα πάντα να φαίνονται άσχημα, κανένα σημείο ελπίδας. Ο εγκέφαλος  μοιάζει σαν σκουριασμένο ποδήλατο, δεν μπορεί να σκεφτεί, δεν μπορεί να θυμηθεί όμορφες στιγμές.

Υπάρχει έντονο το συναίσθημα της απελπισίας, της ενοχής , της μοναξιάς. Τίποτα δεν είναι ενδιαφέρον ή διασκεδαστικό, ακόμα & τα πράγματα που αγαπάς. Κάποιοι, βρίσκουν διέξοδο  στο φαγητό  ή κάποιοι άλλοι το αποφεύγουν, δεν έχουνε όρεξη πλέον ούτε  και για αυτό.

Οι  ψυχικές ασθένειες είναι περίπλοκες. Όμως,  ο εγκέφαλος  επηρεάζεται από την τροφή και τα  θρεπτικά συστατικά  που περιέχονται μέσα σε αυτή. Άρα μπορούμε να οδηγηθούμε στο συμπέρασμα ότι η σωστή - αντιφλεγμονώδη διατροφή μπορεί να ενισχύσει την ψυχική υγεία.

Ο εγκέφαλός είναι άπληστος. Χρειάζεται πολλή ενέργεια για να λειτουργήσει σωστά και να δημιουργήσει νευροδιαβιβαστές ( χημικές ουσίες που στέλνουν σήματα μέσω του νευρικού συστήματος). Χωρίς αρκετή ενέργεια  και χωρίς τα κατάλληλα θρεπτικά συστατικά, ο εγκέφαλός  δεν θα πάρει αυτό που χρειάζεται. Με αυτό τον τρόπο τα σήματα που στέλνει δεν είναι σωστά. Μια τέτοια κατάσταση  σταδιακά  αρχίζει να σβήνει τα χρώματα από το ουράνιο τόξο.  Αυτό φαίνεται ξεκάθαρα σε  μια μελέτη  όπου  έδειξε ότι η κατανάλωση πολλών επεξεργασμένων τροφών με  μειωμένη πρόσληψη  σε θρεπτικά συστατικά  έχει την δυνατότητα να  αυξήσει τις πιθανότητές  να  αισθάνεστε καταθλιπτικοί  έως και κατά 60%.

Άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι οι ελλείψεις θρεπτικών ουσιών συχνά συνδέονται με προβλήματα ψυχικής υγείας.  Σε αυτές τις περιπτώσεις ένας είναι ο παρανομαστής η φλεγμονή. Μια θεωρία αναφέρει ε ότι οι προφλεγμονώδεις κυτοκίνες - δείκτες φλεγμονής - μπορούν να αλληλεπιδράσουν με άλλες πρωτεΐνες στον εγκέφαλο, προωθώντας  τις αλλαγές που συμβάλλουν στην κατάθλιψη.

Εκ παραλλήλου, η υγεία του εντέρου  έχει σημαντικό ρόλο ,αφού, είναι υπεύθυνο  για την απορρόφηση των θρεπτικών ουσιών , συμπεριλαμβανομένου & του εγκεφάλου. Εάν το μικροβιοκτόνο του εντέρου δεν λειτουργεί σωστά ή εάν το πρόβλημα αναπτύσσεται μέσω ερεθισμού ή φλεγμονής τότε και ο εγκέφαλος δεν λειτουργεί σωστά.  Θυμηθείτε ότι η περισσότερη σεροτονίνη - ο χαρούμενος νευροδιαβιβαστής - γίνεται στο έντερο, όχι στον εγκέφαλο.

Η διατροφή , τροφοδοτεί τα μιτοχόνδρια( απαιτεί αρκετά θρεπτικά συστατικά), όπου  είναι  τα «ενεργειακά εργοστάσια» των κυττάρων. Πρόσφατες μελέτες, υποδεικνύουν ότι τα μιτοχόνδρια παίζουν σημαντικό ρόλο στη γνωστική λειτουργία του εγκεφάλου - και ότι τα υπο-βέλτιστα μιτοχόνδρια μπορούν να συμβάλλουν σε ψυχικές διαταραχές, συμπεριλαμβανομένης της κατάθλιψης.

 Μπορούμε να καταλήξουμε λοιπόν, ότι με την σωστή  αντιφλεγμονώδη  διατροφή  ο εγκέφαλός μπορεί να προστατευθεί. Έτσι οτιδήποτε κάνει το σώμα μας πιο υγιές  όπως : ο καθαρός αέρας, η ηλιοφάνεια, το καθαρό νερό, η άσκηση, η απομάκρυνση  επεξεργασμένων τροφών  & των ταχυφαγείων,  οι τροφές  πλούσιες  σε  βιταμίνες και  μέταλλα, κάνουν τον εγκέφαλό μας πιο υγιή.

Ας δούμε συγκεκριμένα  κάποια  θρεπτικά συστατικά όπου  φαίνεται να συνδέονται με την υγεία του εγκεφάλου:

·         Πρώτο και κύριο τα Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα . Όπου  παρέχουν δομικές μονάδες για την υγιή ανάπτυξη του εγκεφάλου.

·         Οι Βιταμίνες του συμπλέγματος  Β (κρέας, αυγά, θαλασσινά, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, όσπρια). Μελέτες έχουν δείξει ότι η ανεπάρκεια βιταμινών Β (ιδιαίτερα του Β12)  συνδέεται με την κατάθλιψη.

·         Η Βιταμίνη D ( κυρίως στην έκθεση στον ήλιο, μικρά ψάρια , εμπλουτισμένα προϊόντα). Απαιτείται για την ανάπτυξη και λειτουργία του εγκεφάλου. Η ανεπάρκεια αυτής , της «βιταμίνης του ήλιου»  έχει συνδεθεί με την κατάθλιψη όπως και με  άλλες διαταραχές της διάθεσης.

·         Σελήνιο (ξηροί καρποί, θαλασσινά, μανιτάρια). Βασικό μεταλλικό στοιχείο  όπου συνεργάζεται με άλλα θρεπτικά συστατικά για να δημιουργήσει αντιοξειδωτική ισορροπία στα κύτταρα του σώματός .

·          Τρυπτοφάνη (πηγές πρωτεΐνης όπως γαλοπούλα, βοδινό κρέας, αυγά, μερικά γαλακτοκομικά προϊόντα, σκουρόχρωμα φυλλώδη πράσινα λαχανικά ). Ένα αμινοξύ, πρόδρομος της σεροτονίνης.  Η  χαμηλή περιεκτικότητα αυτής, φαίνεται να προκαλεί συμπτώματα κατάθλιψης.

Ακολουθήστε μερικά βήματα  πριν ξεκινήσετε να απορρίπτετε ή να προσθέτετε  τροφές:

1.Πριν ξεκινήσετε οτιδήποτε αφιερώστε λίγες μέρες  καταγράφοντας  ( ημερολόγιο) πως αισθάνεστε μετά την κατανάλωση οποιοδήποτε τροφίμου, έτσι θα καταλάβετε ποια τρόφιμα λειτουργούν υπέρ σας  και ποια όχι.

2. Φρούτα και λαχανικά, εμπλουτίστε την διατροφή  σας με «βόμβες «βιταμινών.

3.Αποφύγετε προ - φλεγμονώδη τρόφιμα.

                    I. Αλκοόλ: κατασταλτικό του νευρικού συστήματος

                  II. Καφεΐνη: επιδεινώνει το άγχος – αϋπνία – νευρικότητα.

                III. Ζάχαρη (συμπεριλαμβανόμενου και του αμύλου):  επιδεινώνει την φλεγμονή, προσφέρει καλή διάθεση για λίγο αλλά μετά χειρότερη συναισθηματική φόρτιση.

                IV.Μεταποιημένα τρόφιμα.

                  V. Χυμούς: ζάχαρη & νερό.

                VI.Μειώστε το φαγητό από ταχυφαγεία.

              VII. Προτιμήστε ελαιόλαδο.

            VIII. Περιορίστε το κόκκινο κρέας (χοιρινό).

4.Κρατήστε τα βακτήρια του εντέρου σας, υγιή.

                    I. Τρώτε γιαούρτι χωρίς επί – προσθετά Δημητρακά & φρούτα.

                   II.  Προτιμήστε άσπρο κρέας ( κοτόπουλο, ψάρι).

                  III.  Προτιμήστε γάλα βιολογικής προέλευσης.

                   IV.  Κατανάλωση πολυφαινολων.

5. Συμπλήρωμα ωμέγα 3 λιπαρών οξέων.

6. Άσκηση. Αφιερώστε 25 λεπτά την ημέρα για ένα περίπατο.

7. Πίνετε άφθονο – καθαρό νερό.

Η κατάθλιψη είναι δύσκολη αλλά όχι μη θεραπεύσιμη.

 Για αυτό μη διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια. Ξεκινήστε να αγαπάτε τον εαυτό σας, βγείτε έξω στο φώς , μην βιαστείτε, κάντε μικρά  βήματα αλλαγής.  Προσθέσετε σε κάθε γεύμα σας  φρούτα. Μην ξεχνάτε την τριάδα των θρεπτικών συστατικών : κάθε γεύμα θα πρέπει να υπάρχει πρωτεΐνη – υδατάνθρακα – λίπος.

Φάτε σωστά, περπατήστε και ο σωστός τρόπος διατροφής θα είναι σύμμαχος σας για μια πολύχρωμη ζωή.

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Ό,τι νεότερο!
 
ADVERTISING
Τα πιο διαβασμένα
ADVERTISING
ADVERTISING