ADVERTISING
Κυριακή 16-06-19
 Σίδηρος και Διατροφή από την συνεργάτιδα του Eltopia.com.cy Αναστασία Κουκιαδάκη

Από Αναστασία Κουκιαδάκη / 13 Ιανουαρίου 2019 - 09:02

Σίδηρος και Διατροφή από την συνεργάτιδα του Eltopia.com.cy Αναστασία Κουκιαδάκη

Ο σίδηρος (Fe) είναι  ένα απαραίτητο ανόργανο στοιχείο για όλους τους οργανισμούς.  Στο ανθρώπινο σώμα κυμαίνεται από 3 έως 4 γρ . Από την ποσότητα αυτή τα 2/3 περίπου βρίσκονται στο αίμα και το υπόλοιπο είναι αποθηκευμένα στο ήπαρ, σπλήνα, μυελό των οστών και στου μυς.

Ποιος είναι ο ρόλος του σιδήρου στο σώμα μας;

·         συνεισφέρει στη μεταφορά οξυγόνου στους ιστούς,

·         αποτελεί τμήμα διαφόρων ενζύμων που διαδραματίζουν βασικό ρόλο στις διάφορες μεταβολικές πορείες,

·         επαρκής πρόσληψη σιδήρου είναι απαραίτητη για τη φυσιολογική λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

·         είναι βασικός για τη σωστή εγκεφαλική λειτουργία σε όλες τις ηλικίες, εφόσον εμπλέκεται τόσο στη λειτουργία και στη σύνθεση

          των νευροδιαβιβαστών όσο και της μυέλινης.

Οι ανάγκες σε σίδηρο εξαρτώνται από την ηλικία μας και από την κατάσταση που είμαστε  πχ εγκυμοσύνη.

·         Για βρέφη έως 4- 5 μηνών είναι 0,3 mg

·         Για παιδιά ηλικίας  έως 12 ετών είναι 8 mg

·         Στην εφηβεία οι ανάγκες αυξάνονται και κυμαίνονται στα αγόρια  περίπου 10mg ενώ οι ανάγκες στα κορίτσια (έναρξη έμμηνο

          ρύσης) 13mg

·         Οι ενήλικες άντρες 10mg ενώ για τις γυναίκες 15mg.

·         Οι ανάγκες  σε σίδηρο αυξάνονται περίπου 5mg σε περίοδο εγκυμοσύνης κι αναλόγως αυξάνονται σε νεαρές αθλήτριες ή

          αθλητές.

Ο σίδηρος απορροφάται στο λεπτό έντερο και κυρίως στο δωδεκαδάκτυλο. Για να απορροφηθεί όμως  θα πρέπει να διασπαστεί από τις οργανικές ενώσεις του και να προκύψει τελικά η οξειδωμένη του μορφή (Fe3+) γνωστό ως «μη αιματικός σίδηρος» και η αναγόμενη μορφή του (Fe2+) «αιματικός σίδηρος».

Το σώμα μας απορροφάει καλύτερα τον δισθενή σίδηρο  «αιματικό σίδηρο» σε σχέση με τον τρισθενή «μη αιματικό σίδηρο», άρα οι τροφές που περιέχουν τρισθενή σίδηρο θα πρέπει πρώτα να μετατραπούν σε δισθενή για να τον απορρόφηση.


Σε ποια τρόφιμα βρίσκουμε τον σίδηρο;

Οι ζωικές τροφές  όπως: το συκώτι , το μοσχάρι , εντόσθια , αυγά κι κυρίως στον κρόκο , χταπόδι, σουπιές ,μύδια , στρείδια  είναι πλούσια σε δισθενή σίδηρο (Fe 2+) «αιματικό σίδηρο» ο οποίος απορροφάται άμεσα από τον οργανισμό μας ΑΛΛΑ είναι τροφές που δεν τις προτείνουμε για καθημερινή χρήση.

Σε φυτικές τροφές σίδηρο βρίσκουμε: βρώμη , πασατέμπος, σουσάμι, πιπεριές , κακάο , κουκουνάρι , μαϊντανό, αμύγδαλα , κασίους , ηλιόσπορους, σπανάκι , όσπρια όπως είναι οι φακές , φασόλια, ρεβίθια. Επίσης παρά πολύ καλή πηγή σιδήρου είναι τα φύκια ( algue).

Όμως οι φυτικές τροφές περιέχουν τρισθενή σίδηρο (Fe 3+) οπότε ο οργανισμός μας δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το σίδηρο αν δεν τον ανάγει πρώτα σε δισθενή σίδηρο «αιματικό».

Πως θα αυξήσω την απορρόφηση του σιδήρου;

Αυτό γίνεται αν προσθέσουμε μια ποσότητα Βιταμίνης C στο πιάτο μας όπως είναι το λεμόνι ή το πορτοκάλι ή ακόμη να προσθέσουμε στο φαγητό μας λίγο κρασί. Επίσης η δράση του σιδήρου εξαρτάται και από τις επαρκείς ποσότητες του οργανισμού σε χαλκό, βιταμίνη Β12 και φολικό οξύ.

Όταν μας λείπει σίδηρος, τι μπορεί να πάθουμε;


Σιδηροπενική αναιμία Οφείλεται σε έλλειψη σιδήρου, δηλαδή ο σίδηρος που παίρνουμε από τις τροφές μας δεν είναι αρκετός.
Τα συμπτώματά της είναι • Αίσθημα αδυναμίας. • Εύκολη κόπωση. • Ωχρότητα. • Ζάλη σε καθημερινή βάση. • Ταχυπαλμίες. • Δυσπεψία. • Στοματίτιδα. • Εύκολο σπάσιμο των νυχιών. • Τριχόπτωση.



Όταν έχουμε παραπάνω σίδηρο, τι μπορεί να πάθουμε

Η περίσσια σιδήρου αποτίθεται σε διάφορα όργανα του σώματος προκαλώντας πολύ σοβαρές βλάβες.


Προσοχή

Όταν κάνετε εξετάσεις για να δείτε τον σίδηρο σας, καλό θα ήτανε να ελέγχεται και τα επίπεδα στις αποθήκες του σιδήρου που είναι η  φερριτίνη.

Η φερριτίνη είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται στο εσωτερικό των κυττάρων. Ο ρόλος της είναι να αποθηκεύει το σίδηρο ώστε ο οργανισμός μας να μπορεί να τον αξιοποιήσει μακροπρόθεσμα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Ό,τι νεότερο!
 
ADVERTISING
Τα πιο διαβασμένα
ADVERTISING
ADVERTISING