ADVERTISING
Πέμπτη 21-02-19
Ωμέγα 3 στην διάρκεια της ζωής μας,από την συνεργάτιδα του Eltopia.com.cy Αναστασία Κουκιαδάκη

Από Αναστασία Κουκιαδάκη / 21 Ιανουαρίου 2019 - 14:02

Ωμέγα 3 στην διάρκεια της ζωής μας,από την συνεργάτιδα του Eltopia.com.cy Αναστασία Κουκιαδάκη

Το ιχθυέλαιο (ωμέγα - 3) πλέον είναι γνωστό για την ευεργετική  δράση του, τόσο  στην διατήρηση όσο και στην βελτίωση της υγείας στον ανθρώπινο οργανισμό.

 

Ποια τα συστατικά του ωμέγα -3;

Τα δύο κύρια συστατικά του ωμέγα-3, είναι τα μακράς αλύσου λιπαρά οξέα ΕΡΑ (εικοσαπεντανοϊκό οξύ) & DHA (εικοσιεξανοϊκό οξύ).

Δυο σημαντικά συστατικά  με διαφορετικούς ρόλους και δράσεις στο σώμα.

Ποιες είναι πηγές του;

 Αυτά τα λίπη βρίσκονται σε λιπαρά ψάρια , θαλασσινά,  καθώς και σε άλγη (φύκια). Αν και στις μέρες μας, σημαντική είναι η κατανάλωση των ωμέγα 3 μέσω συμπληρωμάτων για να καλυφτούν οι καθημερινές ανάγκες.

Ποιες οι λειτουργίες EPA & DHA;

Παρά τους όγκους των ερευνών για τα ωμέγα-3, μόνο τα τελευταία χρόνια (15 χρόνια περίπου) οι λειτουργίες του EPA και του DHA έχουν κατανοηθεί ξεχωριστά. Είμαστε πλέον τυχεροί να καταλάβουμε πώς αυτοί οι λίθοι λειτουργούν σε συνδυασμό ή και ξεχωριστά. Επίσης, πως απορροφούνται & πως χρησιμοποιούνται στο σώμα. 

Έτσι, ώστε να είμαστε σε θέση να προσαρμόσουμε διαφορετικές συνθέσεις EPA και DHA σύμφωνα με τα οφέλη για την υγεία που επιδιώκουμε να επιτύχουμε αφού η  «θεραπευτική» χρήση του ωμέγα-3 περιλαμβάνει συγκεκριμένες αναλογίες ΕΡΑ/DHA σε διαφορετικά επίπεδα ανάλογα με τις συνθήκες και τις ανησυχίες γύρω από την υγεία. Η καθημερινή λήψη ωμέγα 3 προτείνεται στα 2,6 γρ.

EPA και DHA κατά τη διάρκεια των σταδίων ζωής.

 Οι απαιτήσεις του οργανισμού για  EPA και  DHA αλλάζουν καθ 'όλη τη διάρκεια της ζωής και το ίδιο ισχύει για τη βέλτιστη ποσότητα κάθε λιπαρού οξέος στη διατροφή μας.

Το έμβρυο χρειάζεται DHA για  τη σωστή ανάπτυξη,  δημιουργία  εγκεφαλικών κυττάρων, δημιουργία ΚΝΣ, όπως και ο αμφιβληστροειδής εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την επαρκή παροχή DHA κατά τη διάρκεια της ανάπτυξης του εμβρύου στη μήτρα. Έτσι, οι γυναίκες πρέπει να δώσουν έμφαση στο DHA στη δίαιτα τους όταν μείνουν έγκυες και να συνεχίσουν να το παίρνουν και κατά την διάρκεια του θηλασμού.

 Στο σημείο αυτό να τονίσουμε πως η διατροφή της μητέρας στο στάδιο της εγκυμοσύνης επηρεάζει άμεσα την μετέπειτα ζωή του απογόνου.

Τα παιδιά συνεχίζουν να χρειάζονται DHA. Οπότε, αν τα παιδιά ηλικίας κάτω των πέντε ετών λαμβάνουν ένα συμπλήρωμα ωμέγα-3, θα πρέπει να περιέχει DHA. Η εξαίρεση είναι για παιδιά με αναπτυξιακά προβλήματα - όπου το καθαρό EPA έχει αποδειχθεί ότι είναι πιο αποτελεσματικό για την υποστήριξη της γνωστικής λειτουργίας.

Μετά την ηλικία των πέντε, η ανάπτυξη του εγκεφάλου και του ΚΝΣ έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και η ανάγκη του σώματος για DHA μειώνεται αλλά είναι ακόμη απαραίτητο. Τώρα, η προσθήκη EPA επιβάλλεται σε συνδυασμό με το DHA.

Οι μελέτες δείχνουν ότι προσθήκη EPA  μπορεί να βοηθήσει στην παιδική συμπεριφορά καθώς  στην εστίαση, την προσοχή και τη μείωση της επιθετικότητας. Τα  χαμηλά επίπεδα ΕΡΑ στους εφήβους αλλά  και στους ενήλικες συσχετίζονται έντονα με την ανάπτυξη προβλημάτων ψυχικής υγείας, συμπεριλαμβανομένης της κατάθλιψης, δυσλεξίας, δυσπραγίας, καρδιακών προβλημάτων, παθήσεων των αρθρώσεων , των οστών, καθώς και των νευροεκφυλιστικών ασθενειών όπως η MS και  νόσος του Πάρκινσον.

Το  ξηρό δέρμα, το άσθμα και οι αλλεργίες είναι επίσης συχνές στα παιδιά και το EPA μπορεί να βοηθήσει στη μείωση της φλεγμονής που σχετίζεται με αυτά τα θέματα.

Επιπλέον, το ΕΡΑ προστατεύει  τα γονίδια και τον κυτταρικό κύκλο, καθώς επίσης συμβάλλει στη διατήρηση της απόκρισης του στρες, έτσι ώστε η επαρκής παροχή EPA σε όλη τη ζωή των ενηλίκων μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη μιας σειράς χρόνιων ασθενειών.

Στη μετέπειτα ζωή, η γνωστική λειτουργία και η υπολειτουργία του εγκεφάλου μπορεί να αποτελέσουν πρόβλημα. Η  διατήρηση υψηλών επιπέδων EPA έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τον κίνδυνο ανάπτυξης και επιδείνωσης της γνωσιακής παρακμής και άνοιας.

Όμως, σε αυτό το σημείο, το DHA γίνεται και πάλι σημαντικό σε συνδυασμό με ένα προϊόν  EPA  για την πρόληψη περαιτέρω απώλειας εγκεφαλικού ιστού.

 Συμπερασματικά,  καταλήγουμε πως τόσο το EPA όσο και το DHA είναι εξίσου επωφελείς για την υγεία. Θεωρούνται  δυο σημαντικοί ρυθμιστές του ανοσοποιητικού, της συσσωμάτωσης αιμοπεταλίων και της φλεγμονής. Συγκεκριμένα , έχοντας  σημαντικό διαρθρωτικό ρόλο το DHA & το ΕPA απαραίτητο συστατικό  σε φλεγμονώδεις καταστάσεις.

 Όμως προσοχή κατά την αγορά συμπληρωμάτων  ωμέγα 3. Δεν είναι όλα τα ωμέγα 3 ίδια.

Κριτήρια επιλογής ωμέγα 3.

1)Αναλογία  EPA & DHA

Όταν ένα συμπλήρωμα περιέχει μια ισοδύναμη ποσότητα ΕΡΑ/DHA, ο οργανισμός πρέπει να επιλέξει αποτελεσματικά το ποιο θα  απορρόφηση και θα χρησιμοποιήσει πρώτα από το άλλο , με αποτέλεσμα κάθε θεραπευτικό όφελος μπορεί να χαθεί, δηλαδή  ένα σκεύασμα με  ίδια περιεκτικότητα σε EPA & DHA δεν έχει κανένα  παραπάνω όφελος.

Η προτεινόμενη  αναλογία EPA/DHA είναι  2:1.

Άρα 1ό βήμα να ξέρουμε την αναλογία.

Είναι μοριακός αποσταγμένο;

 Το 2ό  και  πιο σημαντικό βήμα επιλογής του. Αυτό σημαίνει ότι το ωμέγα 3 που επιλέξαμε έχει αξιολογηθεί η καθαρότητα ( έλλειψη προσμείξεων, δεν περιέχει βαρέα μέταλλα & υδράργυρο) και ο βαθμός οξείδωσης του, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Να αναγράφεται η πιστοποίηση του από ειδικευμένα κέντρα. Ένα εξειδικευμένο κέντρο είναι το IFOS.

Ποια η ιδανική συγκέντρωση ωμέγα 3;

Και 3ό κριτήριο η περιεκτικότητα EPA & DHA να ξεπερνά το 60% των ωμέγα 3.

Για αυτό λοιπόν, πριν την αγορά οποιοδήποτε σκευάσματος, αφιερώστε λίγο χρόνο διαβάζοντας προσεκτικά την ετικέτα. Δεν είναι όλα τα ωμέγα 3 ίδια.

 

Πηγή:

Allaire J, Couture P, Leclerc M, et al. A randomized, crossover, head-to-head comparison of eicosapentaenoic acid and docosahexaenoic acid supplementation to reduce inflammation markers in men and women: the Comparing EPA to DHA (ComparED) Study. Am J Clin Nutr. 2016 Aug;104(2):280-7.

 

Bloch MH & Qawasmi A. (2011) Omega-3 fatty acid supplementation for the treatment of children with attention-deficit/hyperactivity disorder symptomatology: systematic review and meta-analysis. Journal of the American Academy of Child Adolescent Psychiatry 50:991-1000.

 

Martins JG. (2009) EPA but not DHA appears to be responsible for the efficacy of omega-3 long-chain polyunsaturated fatty acid supplementation in depression: evidence from a meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of the American College of Nutrition 28: 525-42. Review.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Ό,τι νεότερο!
 
ADVERTISING
Τα πιο διαβασμένα
ADVERTISING
ADVERTISING