ADVERTISING
Πέμπτη 13-12-18
Υπάρχει συσχέτιση της διατροφής μας με τον καρκίνο; Απο την συνεργάτιδα του eltopia.com.cy Αναστασία Κουκιαδάκη

Από Αναστασία Κουκιαδάκη / 28 Νοεμβρίου 2018 - 12:05

Υπάρχει συσχέτιση της διατροφής μας με τον καρκίνο; Απο την συνεργάτιδα του eltopia.com.cy Αναστασία Κουκιαδάκη

Καρκίνος,  μια λέξη όπου στο άκουσμα της όλοι παγώνουν.  Μια «ασθένεια», που στην πραγματικότητα δεν είναι  μια μόνο  μια ασθένεια. Υπάρχουν πολλοί τύποι καρκίνου ( περίπου 200 τύποι), θεωρείται μια  πολύ παραγοντική νόσος . Μπορεί να ξεκινήσει από οποιοδήποτε μέρος του σώματος ( πνεύμονες, στήθος,  παχύ έντερο ή ακόμα και στο αίμα).  Υπάρχει μια ομοιότητα στους καρκινικούς τύπους αλλά είναι διαφορετικός ο  τρόπος που αναπτύσσονται και εξαπλώνονται.

Φυσιολογικά , τα ανθρώπινα κύτταρα όταν γερνούν , καταστρέφονται , αναπτύσσονται και διαιρούνται για να σχηματίσουν νέα κύτταρα. Όταν όμως αναπτύσσεται ο καρκίνος, αυτή η τακτική διαδικασία διασπάται. Καθώς τα κύτταρα γίνονται ολοένα και πιο ανώμαλα, τα παλιά ή κατεστραμμένα κύτταρα επιβιώνουν χωρίς να μπορούν να αντικατασταθούν με νέα. Αυτά τα επιπλέον κύτταρα μπορεί να σχηματίσουν όγκους .

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που δεν μπορείτε να αλλάξετε μειώνοντας  τον κίνδυνο του καρκίνου, όπως η γενετική και το περιβάλλον.  Όμως υπάρχουν και άλλοι που μπορείτε να ελέγξετε. Στην πραγματικότητα, οι εκτιμήσεις υποδηλώνουν ότι λιγότερο από το 30% του κινδύνου  ενός ατόμου για  να αναπτύξει καρκίνο είναι αποτέλεσμα ανεξέλεγκτων παραγόντων. Τα υπόλοιπα έχετε τη δύναμη να αλλάξετε, συμπεριλαμβανομένης  και της διατροφής σας.

Η σχέση μεταξύ καρκίνου και διατροφής  είναι εξίσου μυστηριώδης όπως  με την ίδια την ασθένεια. Πολλές έρευνες έχουν επισημάνει ορισμένα τρόφιμα και θρεπτικά συστατικά που μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη ή, αντιστρόφως, να συμβάλουν σε - ορισμένα είδη καρκίνου.

Λάβετε υπόψη ότι οι περισσότερες έρευνες δείχνουν μόνο τις συσχετίσεις μεταξύ διατροφής και καρκίνου και όχι απαραίτητα μια σχέση αιτίου-αποτελέσματος. "Δεν είναι 100% βέβαιο ότι η κατανάλωση περισσότερων ή λιγότερων από ορισμένα τρόφιμα ή θρεπτικά συστατικά θα εγγυηθεί την προστασία από τον καρκίνο ". 

Ας δούμε  όμως  μερικές τροφές που επηρεάζουν τη σχέση καρκίνου – διατροφής.

Επεξεργασμένο και κόκκινο κρέας

Το μεταποιημένο/ επεξεργασμένο  κρέας είναι οποιοδήποτε κρέας που έχει καπνιστεί ή έχει υποστεί ζύμωση ή περιλαμβάνει πρόσθετο άλας και νιτρίδια για την ενίσχυση της γεύσης. Η σχέση μεταξύ επεξεργασμένου κρέατος και καρκίνου είναι συνεπής. Για παράδειγμα, περίπου 30 προοπτικές μελέτες του καρκίνου του παχέος εντέρου (ο 3ος πιο συχνός καρκίνος στους άντρες)  διαπίστωσαν, ότι η κατανάλωση περίπου 50 γραμμαρίων ημερησίως επεξεργασμένου κρέατος  σχετίζεται με περίπου 20% αύξηση του κινδύνου καρκίνου του παχέος εντέρου. Οι παράγοντες κινδύνου είναι παρόμοιοι και για το κόκκινο κρέας. "Ο ακριβής μηχανισμός είναι ασαφής, αλλά μπορεί να σχετίζεται με τα πρόσθετα νιτρικά άλατα στο επεξεργασμένο κρέας και τον χυτοσίδηρο που βρίσκεται εγγενώς στο κόκκινο κρέας".

Αντιοξειδωτικά

Τα αντιοξειδωτικά είναι αναμφισβήτητα  σημαντικά για την πρόληψη του καρκίνου, καθώς βοηθούν στην εξουδετέρωση των ελεύθερων ριζών που μπορούν να βλάψουν τα κύτταρα. Αλλά…, το μεγαλύτερο ερώτημα είναι εάν η λήψη περισσότερων μέσω της διατροφής  ή των συμπληρωμάτων μειώνει περαιτέρω τον κίνδυνο!!.

Μέχρι στιγμής, οι  έρευνες δηλώνουν πως δεν  είναι ιδιαίτερα θετικοί  στην  υποστήριξη της προσέγγισης "περισσότερα αντιοξειδωτικά  είναι καλυτέρα".  Μπορείτε να συμπεράνετε πως η υπερβολική χρήση αντιοξειδωτικών δεν προσφέρει παραπάνω οφέλη στην υγεία σας.

Είναι σημαντικό να καταναλώνετε τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε αντιοξειδωτικά, καθώς προσφέρουν και άλλα οφέλη . Εστιάστε σε μια διατροφή με  φωτεινά χρώματα, όπως σκούρο πράσινο, πορτοκαλί, μοβ και κόκκινα φρούτα και λαχανικά-για παράδειγμα, σπανάκι, καρότα και ντομάτες. Προτιμήστε τα λαχανικά και τα φρούτα της εκάστοτε εποχής.

Γλυκαιμικός δείκτης (υδατάνθρακες)

Οι υδατάνθρακες έχουν έναν ρόλο «Jekyll-and-Hyde» δηλαδή   μπορεί να είναι καλοί ή κακοί…, ανάλογα με την προέλευση τους (απλός όπως ζάχαρη, ρύζι μακαρόνια ή σύνθετος όπως λαχανικά) Ο γλυκαιμικός δείκτης (GI),  είναι ένα μέτρο για το πόσο γρήγορα οι υδατάνθρακες μετατρέπονται σε «ζάχαρη» στο αίμα.

Εντυπωσιακό είναι  το αποτέλεσμα μιας μελέτης  των 3.100 ατόμων, που παρουσιάστηκε στο φόρουμ πειραματικής βιολογίας το 2016, όπου διαπίστωσε ότι η κατανάλωση τροφίμων με υψηλό GI (70 ή υψηλότερη στη κλίμακα GI των 100 σημείων) συσχετίστηκε με 88% μεγαλύτερο κίνδυνο για καρκίνο του προστάτη. Οι τροφές/ ροφήματα  με υψηλή περιεκτικότητα σε GI περιλαμβάναν αναψυκτικά με ζάχαρη, χυμούς φρούτων και επεξεργασμένα τρόφιμα όπως πίτσα.

Από την άλλη μεριά, η κατανάλωση τροφών με χαμηλότερο GI, όπως τα όσπρια (φασόλια, φακές και μπιζέλια), συνδέεται με ένα 32% χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του προστάτη και του παχέος εντέρου.

Μια άλλη μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε τον Μάρτιο του 2015 στην επιδημιολογία του καρκίνου, συνδέει μια δίαιτα υψηλού GI με τον καρκίνο του πνεύμονα ( τον  2ό πιο συχνό καρκίνο στους άνδρες). Η μελέτη έδειξε σχεδόν 50% αύξηση του κινδύνου μεταξύ των ατόμων με τη μεγαλύτερη κατανάλωση σε τροφές με  αυξημένο GI σε σύγκριση  με τη χαμηλότερη κατανάλωση τροφών με GI.

Ασβέστιο

Ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι η  πρόσληψη ασβεστίου μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για καρκίνο, κυρίως τον καρκίνο του παχέος εντέρου. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι το ασβέστιο συνδέεται με χολικά οξέα και λιπαρά οξέα στο γαστρεντερικό σωλήνα. Αυτό λειτουργεί ως ασπίδα για την προστασία των κυττάρων από τα βλαπτικά οξέα του στομάχου.

Ωστόσο, άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι  η επιπλέον  κατανάλωση ασβέστιου - 2.000 χιλιοστόγραμμα (mg) ή περισσότερο ανά ημέρα - μπορεί να συνδέεται με υψηλότερο κίνδυνο καρκίνου του προστάτη.

Σημαντικό να αναφέρουμε πως ο καρκίνος μπορεί επίσης να επηρεάσει την ποσότητα ασβεστίου στο αίμα σας.

Παρόλα αυτά το καλύτερο είναι διατηρούμε μια φυσιολογική πρόσληψη ασβεστίου.

Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα

Μεγάλο ενδιαφέρον έχουν οι  δύο κύριοι τύποι  πολυακόρεστων λιπαρών οξέων μακράς αλυσίδας n-3 που υπάρχουν στο ιχθυέλαιο, το εικοσαπεντανοϊκό οξύ (EPA) και το εικοσιδυαεξανοϊκό οξύ (DHA), αφού,  η αποτελεσματικότητα αυτών των λιπαρών οξέων αποτελεί ένα θέμα έντονου ενδιαφέροντος και συζήτησης  τα τελευταία χρόνια.

Πολλές προ- κλινικές μελέτες έχουν αποδείξει έντονα την προληπτική και θεραπευτική επίδρασή τους σε διάφορα είδη καρκίνων,  αν και τα αποτελέσματα των επιδημιολογικών μελετών εξακολουθούν να είναι αμφιλεγόμενα.  

Παρόλα αυτά, τα περισσότερα από τα δεδομένα  in vitro δείχνουν ότι το DHA είναι ο ισχυρότερος αντινεοπλασματικός παράγοντας. Ωστόσο, μια ισοδύναμη αποτελεσματικότητα του ΕΡΑ και του DHA προτείνεται από τις in vivo μελέτες.

Επίσης, σε μια άλλη έρευνα έδειξε ότι  το ωμέγα 3 μπορεί να προκαλεί τη συρρίκνωση του καρκινικού όγκου ενώ  μπορεί να ενισχύει τα οφέλη του αντικαρκινικού φαρμάκου «cisplatin» μειώνοντας παράλληλα τις επιβλαβείς παρενέργειές του.

Συμπερασματικά, μια διατροφή σε ισορροπημένα θρεπτικά συστατικά  μπορεί να θωρακίσει τον οργανισμό σας.  Προτιμήστε  φρέσκα λαχανικά και φρούτα  όπως τομάτα, μαρούλι, μπρόκολο, κολοκυθάκια ,  μήλο, ακτινίδιο, πορτοκάλια , ότι καλό σας προσφέρει η φύση την κάθε εποχή. Μέτρια κατανάλωση οσπρίων  όπως φακές , φασόλια. Ελάχιστή ή ακόμη μηδενική πρόσληψη λευκών υδατανθράκων όπως λευκό ψωμί, μακαρόνια ,ρύζι. Προτιμήστε  μπαχαρικά , βότανα, λεμόνι , μαϊντανό, σκόρδο, κρεμμύδι , κουρκουμά, σαφράν  για γεύση & έντονο χρώμα στα φαγητά σας. Φυσικές πηγές καλών λιπαρών, το ελαιόλαδου, αβοκάντο και  ξηροί καρποί.  Προτιμήστε  να καταναλώνετε συχνότερα μικρά  ψάρια  όπως σαρδέλες και λιγότερο μεγάλα όπως σολομό(λόγω βαρέων μετάλλων) . Για ικανοποιητική πρόσληψη ωμέγα3 λιπαρών προτιμήστε μοριακός αποσταγμένα ωμέγα 3 ( απαλλαγμένα από βαρέα μέταλλά και τοξίνες). Πίνετε άφθονο καθαρό νερό. Περπατήστε – γυμναστείτε κάθε είδους άσκηση βοήθαει το σώμα σας να λειτούργει καλύτερα.

 

Πηγές:

Serini S, e. (2018). Differential anti-cancer effects of purified EPA and DHA and possible mechanisms involved. - PubMed - NCBI. [online] Ncbi.nlm.nih.gov. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21824086

D’Eliseo, D. and Velotti, F. (2018). Omega-3 Fatty Acids and Cancer Cell Cytotoxicity: Implications for Multi-Targeted Cancer Therapy.

Chlebowski, R, et. al. (2018). Estrogen Plus Progestin and Breast Cancer Incidence and Mortality in Postmenopausal Women.

Cancer.org. (2018). What Is Cancer?. [online] Available at: https://www.cancer.org/cancer/cancer-basics/what-is-cancer.

Cancer and diet: what’s the connection? – Harvard Health. (online) Harvard, Health Available at: https://www.health.harvard.edu/cancer/cancer-and-diet-whats-the-connection.

National Cancer Institute. (2018). What Is Cancer?. [online] Available at: https://www.cancer.gov/about-cancer/understanding/what-is-cancer.

Cancerresearchuk.org. (2018). High calcium in people with cancer | Cancer in general | Cancer Research UK. [online] Available at: http://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/coping/physically/blood-calcium/high-calcium-people-cancer
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Ό,τι νεότερο!
 
ADVERTISING
Τα πιο διαβασμένα
ADVERTISING
ADVERTISING