ADVERTISING
Κυριακή 24-03-19
Τι επηρεάζει την αρτηριακή πίεση: Ζάχαρη ή αλάτι; απο την συνεργάτιδα του eltopia.com.cy Αναστασία Κουκιαδάκη

10 Δεκεμβρίου 2018 - 11:14

Τι επηρεάζει την αρτηριακή πίεση: Ζάχαρη ή αλάτι; απο την συνεργάτιδα του eltopia.com.cy Αναστασία Κουκιαδάκη

Η υψηλή αρτηριακή πίεση (ΑΠ) θεωρείται ένας από τους κυριότερους παράγοντες νοσηρότητας και θνησιμότητας παγκόσμίως!Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ) η αυξημένη ΑΠ του πληθυσμού ανέρχεται παγκόσμιος στο 1 δισεκατομμύριο .

Επίσης, ενοχοποιείται για το πρόωρο θάνατο 7,1 εκατομμυρίων ανθρώπων, αφού συνδέεται άμεσα με τα καρδιαγγειακά προβλήματα όπως είναι η στεφανιαία νόσο, νεφρική ανεπάρκεια, αγγειακά εγκεφαλικά και τη περιφερειακή αγγειακή νόσο.

Το 2000 ο εκτιμώμενος αριθμός ενηλίκων με ΑΠ ήτανε 972 εκατομμύρια και προβλέπετε ότι το 2025 θα υπάρχει αύξηση κατά 60%.

Τα φυσιολογικά επίπεδα AΠ θεωρούνται όταν η Συστολική πίεση (μεγάλη) είναι
Ένας σημαντικός παράγοντας στην πρόληψη άλλα και τη ρύθμιση της ΑΠ είναι η διατροφή.

Ο τρόπος ζωής, η ποιότητα της τροφής και πιο συγκεκριμένα κάποια μεμονωμένα θρεπτικά συστατικά όπου μπορούν να επιφέρουν άριστα αποτελέσματα στην υγεία.

Τα δυο κύρια συστατικά που έχουν επικεντρωθεί οι έρευνες τα τελευταία χρόνια για την πρόληψη και θεραπεία της ΑΠ είναι το αλάτι και η ζάχαρη.

Η πρωταρχική στρατηγική για την θεραπεία της αυξημένης ΑΠ είναι η μείωση του νατρίου. Οι κυρίαρχες πηγές νατρίου στη διατροφή είναι τα βιομηχανικά επεξεργασμένα τρόφιμα, τα οποία σημαντικό να τονίσουμε ότι είναι επίσης σε γενικές γραμμές, υψηλά σε προστιθέμενα σάκχαρα.

Η αυξημένη κατανάλωση τους μπορεί να είναι άμεσα συνδεδεμένη με την υπέρταση. Αυτό αποδεικνύεται από διάφορες επιδημιολογικές μελέτες και πειραματικές δοκιμές σε ζώα και ανθρώπους όπου τα στοιχεία έδειξαν ότι τα προστιθέμενα σάκχαρα, ιδιαίτερα η φρουκτόζη, μπορούν να αυξήσουν την αρτηριακή πίεση και την μεταβλητότητα της αρτηριακής πίεσης, να αυξήσουν την καρδιακή συχνότητα και το οξυγόνο από το μυοκάρδιο και να συνεισφέρουν στη φλεγμονή, την αντίσταση στην ινσουλίνη και την ευρύτερη μεταβολική δυσλειτουργία.

Ο ρόλος του αλατιού

Το άλας αποτελείται κυρίως από νάτριο και χλωριούχο άλας. Δεν υφίσταται η ύπαρξη μας χωρίς το άλας. Το αίμα, ο ιδρώτας ακόμη και τα δάκρυα μας είναι αλμυρά. Το νάτριο και το χλωριούχο νάτριο έχουν ζωτικό ρόλο στην αγωγή των νεύρων, τη συστολή των μυών (συμπεριλαμβανομένης της καρδιάς), την πέψη και την αρτηριακή πίεση.

Το σώμα αγαπάει την ισορροπία. Έτσι ρυθμίζει τις συγκεντρώσεις τους, ώστε να μην είναι πολύ υψηλές ή πολύ χαμηλές.

Η συγκέντρωση του νατρίου στο αίμα διατηρείται με νερό. Η εργασία των νεφρών είναι να διατηρεί αυτή τη συγκέντρωση. Αυτό αποδεικνύεται με το εξής παράδειγμα: αν καταναλώστε περισσότερο αλάτι, τα νεφρά σας θα το εκκρίνουν στα ούρα μαζί με το νερό, αν καταναλώστε λιγότερο αλάτι τα νεφρά θα κρατήσουν στο νερό για να διατηρήσουν τη συγκέντρωση.

Έτσι όταν καταναλώνουμε αλάτι, η ΑΠ ανεβαίνει ελαφρά καθώς οι νεφροί εργάζονται για να διατηρήσουν τη σωστή συγκέντρωση και αντίστροφα. Αυτό το παράδειγμα δείχνει ότι η μείωση του αλατιού στη διατροφή μας θα μειώσει την ΑΠ μεν αλλά δεν είναι αρκετό , έτσι ώστε να επιλυθεί η χρόνια υψηλή αρτηριακή πίεση. Πιο συγκεκριμένα η μείωση του αλατιού στη διατροφή θα μειώσει περίπου μόνο τα 2-5 χιλιοστά του υδραργύρου (mmHg).

Ο ρόλος της ζάχαρης

Είναι γνωστό ότι πριν από περίπου 200 χρόνια, οι περιπτώσεις υπέρτασης δεν ήταν ορατές στο επίπεδο που τις βλέπουμε σήμερα. Έχει αποδειχθεί ότι η προσθήκη ζάχαρης στα τρόφιμα μπορεί να έχει περισσότερο δυσμενή επίδραση στην υγεία παρά το νάτριο.

Αυτό σχετίζεται άμεσα με την παραγωγή υπερβολικής ποσότητας ινσουλίνης και λεπτίνης ως απάντηση στην υψηλή περιεκτικότητα των υδατανθράκων και των επεξεργασμένων τροφών. Πιο συγκεκριμένα αυξάνονται τα επίπεδα ινσουλίνης και λεπτίνης, προκαλώντας και αύξηση της ΑΠ.

Οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες αυξάνουν το νερό στο αίμα αυξάνοντας έτσι την ΑΠ. Οι επεξεργασμένοι υδατάνθρακες δεν έχουν θρεπτικές ουσίες. Τα θρεπτικά συστατικά απομακρύνονται κατά τη διαδικασία επεξεργασίας τους.

Ένα άτομο που καταναλώνει 10 έως 24,9% θερμίδων από την προστιθέμενη ζάχαρη έχει 30% επιπλέον κίνδυνο για καρδιαγγειακές παθήσεις. Ενώ όσοι καταναλώνουν 25% ή περισσότερες θερμίδες από την προστιθέμενη ζάχαρη είναι σχεδόν τρεις φορές σε κίνδυνο για καρδιαγγειακές παθήσεις .

Κάποιες έρευνες έδειξαν πως τα άτομα με ημερήσια πρόσληψη >74 γραμμάρια σιροπιού αραβοσίτου υψηλής φρουκτόζης, ένα γλυκαντικό που χρησιμοποιείται σε επεξεργασμένα τρόφιμα, φρουτοχυμούς και αρωματικά ποτά, έχουν 30% υψηλότερο κίνδυνο υψηλής πίεσης του αίματος.

Επίσης, πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι τα προστιθέμενα σάκχαρα, ιδιαίτερα εκείνα στα αναψυκτικά, μπορεί να έχουν άμεση επίδραση στη ΑΠ. Αυτό συμβαίνει επειδή τα προστιθέμενα σάκχαρα έχουν την ικανότητα να προάγουν την φλεγμονή, το

οξειδωτικό στρες, της αντίστασης στην ινσουλίνη και την παχυσαρκίας με φυσικό επακόλουθο να επηρεάζουν την ΑΠ.

Μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι το αλάτι είναι απαραίτητο για την ζωή μας αρκεί να είναι σε επιτρεπτά όρια ( όχι πάνω από 2,5 γρ) και προσοχή στην κατανάλωση ζάχαρης (αυτούσια αλλά κυρίως στην κρυφή ζάχαρη).

Η διατροφή διαδραματίζει σημαντικό ρόλο σε αυτό το κομμάτι. Ο εμπλουτισμός των γευμάτων με λαχανικά, φρούτα, ξηρούς καρπούς , τόφου, (τροφές που περιέχουν μαγνήσιο). Είναι σημαντικό να διατηρείτε τα απαιτούμενα φυσιολογικά επίπεδα στις τιμές του μαγνησίου. (Το μαγνήσιο που αποθηκεύεται στα κύτταρα ,βοηθά στη χαλάρωση των μυών στο σώμα). Εάν τα επίπεδα μαγνησίου είναι χαμηλότερα από τα αναγκαία, τα αιμοφόρα αγγεία δεν θα μπορούν να χαλαρώσουν, με αποτέλεσμα την αυξημένη ΑΠ.

Η κατανάλωση επεξεργασμένων τροφίμων & ποτών θα πρέπει να αποφεύγεται , λόγω της επιπρόσθετης προσθήκης σακχάρων. Όπως επίσης και την υπερβολική/καθημερινή κατανάλωση από αλεύρι, πατάτες, μακαρόνια, ψωμί επειδή σχετίζονται άμεσα με την φλεγμονή.

Η συμπλήρωση της διατροφής με ωμέγα-3 (ιχθυέλαιο) όπου περιέχει τόσο (δοκοσαεξανοϊκό οξύ (DHA) και εικοσαπεντανοϊκό οξύ (EPA). Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα είναι απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που είναι σημαντικά στην πρόληψη και τη διαχείριση καρδιακών παθήσεων. Τα ευρήματα δείχνουν ότι τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση της ΑΠ.

Μια ισορροπημένη διατροφή με ισορροπημένα όλα τα μακρο – μικρο θρεπτικά συστατικά είναι το κλειδί της διαχείρισης της ΑΠ. Άφθονα λαχανικά , φρούτα, άπαχες πρωτεΐνες ( κοτόπουλο, βοδινό, ψάρι), λίπη ( ελαιόλαδο, αβοκάντο, ελιές) και ωμέγα 3 λιπαρά οξέα.

Όσο αφορά το αλάτι προτιμήστε ένα μη ραφιναρισμένο αλάτι για την κουζίνα σας. Το φυσικό θαλασσινό αλάτι περιέχει 92 απαραίτητα μέταλλα, ενώ το ραφιναρισμένο (που είναι παραπροϊόν της χημικής βιομηχανίας) περιέχει μόλις δύο στοιχεία – νάτριο (Νa) και χλώριο (Cl). Η επιλογή ξεκάθαρη.

Η άσκηση τουλάχιστον 30 λεπτά περπάτημα μπορεί να βοηθήσει τόσο στην πρόληψη όσο και στην θεραπεία της ΑΠ. Όπως αναφέρει σε μια μελέτη ο Barengo και οι συνεργάτες του (2005) παρουσίασαν στοιχεία που έδειξαν ότι οι Ευρωπαίοι άνδρες με τουλάχιστον 4 ώρες εβδομαδιαίως σωματικές δραστηριότητες (π.χ. σκι, γυμναστική, βαριά κηπουρική, κυνήγι, ψάρεμα και περπάτημα / τζόκινγκ) είχαν μειωμένο κίνδυνο υπέρτασης. Έτσι, η σωματική άσκηση και κυρίως η τακτική άσκηση μπορούν να προστατεύσουν από την υπέρταση.

Μια μικρή αλλαγή διατροφικής συνήθειας μπορεί να αλλάξει όλη σας την υγεία.

 

Βιβλιογραφία

Mayo Clinic. (2018). Sea salt vs. table salt: What's the difference?

Water Cures. (2018). High Blood Pressure Causes: The Research and the Proof

GA, H. (2018). Salt and sugar: their effects on blood pressure. - PubMed - NCBI.

Seriki A Samuel ( 2017) Salt, Glucose and Hypertansion: Interactions, Benefits and Risk
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Ό,τι νεότερο!
 
ADVERTISING
Τα πιο διαβασμένα
ADVERTISING
ADVERTISING