ADVERTISING
Σάββατο 17-04-21
Healthy Living: Νηστίσιμα, χορταστικά και απολαυστικά απο την Anandhi-Κορίνα Κονταξάκη

Από Anandhi-Κορίνα Κονταξάκη / 22 Μαρτίου 2021 - 09:05

Healthy Living: Νηστίσιμα, χορταστικά και απολαυστικά απο την Anandhi-Κορίνα Κονταξάκη

Έχετε παρατηρήσει ότι κατά τις περιόδους νηστείας ο κόσμος τρώει περισσότερο; Κάποιοι νιώθουν ότι το νηστήσιμο φαγητό δεν είναι ενδιαφέρον, κάποιοι άλλοι νιώθουν ότι αφού δεν τρώνε ζωικές τροφές έχουν το ελεύθερο να φάνε παραπάνω και κάποιοι απλά δεν μπορούν να χορτάσουν με τo νηστήσιμο φαγητό! Γιατί συμβαίνει αυτό;

Σίγουρα κρέας- γαλακτοκομικά- αυγά είναι πιο βαριές τροφές και μας δίνουν την αίσθηση του κορεσμού πιο εύκολα. Επίσης οι ζωικές τροφές είναι πιο θρεπτικές. Γιατί λοιπόν όλες οι θρησκείες και οι πνευματικές πρακτικές επιμένουν να τις στερούμαστε;

Οι πνευματικοί λόγοι που αποφεύγουμε τις ζωικές τροφές, είτε εντελώς , είτε για κάποιες ιερές περιόδους είναι τρεις:

1.Οι ζωικές τροφές μπορεί να είναι πολύ θρεπτικές, αλλά χρειάζονται πολλή ενέργεια για να χωνευτούν και να απορροφηθούν. Η ενέργεια αυτή λέγεται πράνα (Healthy Living: Prana–ζωτικότητα απο την Anandhi-Κορίνα Κονταξάκη)  και είναι το κύριο ανθρώπινο καύσιμο όχι μόνο για τη χώνεψη, αλλά και για τις σωματικές, συναισθηματικές, νοητικές και πνευματικές μας εργασίες.

Με λίγα λόγια, η ενέργεια για τη χώνεψη, είναι η ίδια για τη σκέψη, την αυτοθεραπεία,  τη δημιουργία, τη συναισθηματική φόρτιση, τη νοητική συγκέντρωση, την προσευχή , το διαλογισμό!

Γι΄ αυτό και οι ελαφρές, ευκολοχώνευτες τροφές, χωρίς κρέας, αυγά, γαλακτοκομικά, είναι ιδανικές για εκείνους που διαβάζουν για εξετάσεις ή έχουν να τελειώσουν σημαντικές εργασίες, για άτομα αναρρώνουν από μια αρρώστια ή επέμβαση,  για όσους η εργασία τους απαιτεί ενέργεια, συγκέντρωση, αφοσίωση, για τους πιστούς που θέλουν να επενδύσουν την ενέργεια τους στην προσευχή και όλους εκείνους που χρησιμοποιούν κάτι άλλο εκτός από θερμίδες, για να πετύχουν το στόχο τους.

2.Οι ζωικές τροφές συνήθως παράγονται με διαδικασίες που κάνουν τα ζώα να υποφέρουν και αυτό είναι κατά της αβλάβειας – ενός σημαντικού πνευματικού κανόνα.

Ακόμα και αν δεν αναφερθούμε στο κρέας αλλά στα ζωικά παράγωγα (γαλακτοκομικά και αυγά) , όταν παράγονται μαζικά, δεν συμβάλουν στην ευημερία των ζώων αλλά ούτε και στην οικολογία. Ο ανθρώπινος πληθυσμός και οι απαιτήσεις για τροφή, αυξάνονται συνεχώς και η αυξανόμενη παραγωγή ζωικών προϊόντων καταστρέφει όχι μόνο την ευημερία των ζώων αλλά και του πλανήτη.

Όσο για το κρέας, περιλαμβάνει πάντα τη βίαιη αφαίρεση της ζωής ενός ζώου, πράγμα που μερικοί άγιοι και φιλόσοφοι δεν μπορούσαν να παραλείψουν.

-Στο Άγιο Όρος δεν τρώνε κρέας, σαν μια πειθαρχεία για την αγάπη του Χριστού.

-Οι Εσσαίοι ήταν όχι μόνο χορτοφάγοι αλλά έτρωγαν μόνο ωμές χορτοφαγικές τροφές (δείτε το «Ευαγγέλιο των Εσσαίων»)

-Ο Πυθαγόρας και ο Πλούτωνας πολέμησαν για την κατάργηση της κρεατοφαγίας ενώ πολλοί άλλοι φιλόσοφοι όπως ο Σωκράτης και ο Ηράκλειτος ήταν χορτοφάγοι.


3.Στην αγιουρβέδα (αρχαία ολιστική θεραπευτική μέθοδος) Η χορτοφαγική διατροφή θεωρείται η διατροφή που «παράγει φως» (tattvic) ενώ οι ζωικές τροφές θεωρείται ότι διεγείρουν τις αρνητικές, βίαιες σκέψεις (rajasic).

Έχει αποδειχτεί επιστημονικά ότι αντίθετα με τις φυτικές ορμόνες που δεν αναγνωρίζονται από το ανθρώπινο σύστημα, οι ζωικές ορμόνες απορρόφουνται όταν περνούν στο σύστημα μας μέσω των ζωικών τροφών. Η θεωρία του «είμαστε ότι τρώμε» είναι πραγματικότητα, ειδικά για τις ζωικές τροφές. Γι’ αυτό και στην αγιουρβέδα το σώμα ονομάζεται «annamaya» που σημαίνει «υλικό φτιαγμένο από τροφή»

Πως να κάνουμε χορταστικές τις χορτοφαγικές μας επιλογές.

Αν λοιπόν θέλουμε να ωφεληθούμε από την αυστηρή χορτοφαγία χωρίς να πάρουμε επιπλέον κιλά, ή να πεινάμε συνέχεια, πρέπει να φροντίσουμε τα νηστίσιμα γεύματα μας (ειδικά το κύριο/μεγαλύτερο γεύμα της ημέρας) να περιέχει σε ισορροπία όλα τα μακροθρεπτικά συστατικά (πρωτεΐνες-υδατάνθρακες-λίπη) .

Θέλουμε λοιπόν ένα γεύμα να έχει:

Υδατάνθρακες (πχ δημητριακά και παράγωγα τους στην πλήρη τους μορφή- Ψωμί ολικής, πουργούρι, καφέ ρύζι, μακαρόνια ολικής κτλ)
Λίπη (πχ λάδι, βούτυρο ξηρών καρπών)
Πρωτεΐνες (στην αυστηρή χορτοφαγία παίρνουμε τις πρωτεΐνες σε αμινοξέα, με συνδυασμούς τροφών) .

-Αν το φαγητό μας έχει όλα τα μακροθρεπτικά συστατικά και ειδικά τα 9 βασικά αμινοξέα για να χτίσει πρωτεΐνη, το σώμα θα ικανοποιηθεί.
-Για να ικανοποιηθεί και ο νους και να μη νιώθουμε ότι τρώμε κάτι λιγότερο ενδιαφέρον φροντίστε η εμφάνιση του φαγητού να είναι εντυπωσιακή! Μην υποτιμάτε ποτέ την αξία ενός όμορφου πιάτου! 
-Και τέλος, φροντίστε η ποσότητα του χορτοφαγικού γεύματος να είναι ικανοποιητική. Τα χορτοφαγικά γεύματα πρέπει να είναι μεγαλύτερα σε ποσότητα.

 
Παραδείγματα γευμάτων με όλα τα μακροθρεπτικά συστατικά:

-          Φακές με ρύζι (ή καλαμπόκι ή σιτάρι ή μακαρόνια ΟΛΑ ΟΛΙΚΗΣ) και λαχανικά

-          Φαλάφελ τυλιγμένο σε πίτα ολικής και ταχίνι.

-          Μακαρόνια (ολικής) με «κιμά» από οποιοδήποτε όσπριο και λαχανικά

-          Μακαρόνια (ολικής) με κρέμα φτιαγμένη από αμύγδαλα και φυστίκια και λαχανικά

-          Χούμους με  λαχανικά και ψωμί ολικής.

-          Ριζότο με ηλιόσπορους και λαχανικά

-          Πατέ από κολοκυθόσπορούς/ηλιόσπορους σε ψωμί ολικής και λαχανικά

-          Σάντουιτς με φυστικοβούτιρο και λαχανικά

-          Το κλασσικό μεσογειακό γεύμα : ψωμί ολικής- ελιές- λαχανικά

-          Ρύζι με tofu ή tempeh και λαχανικά.


·Θυμηθείτε τα δημητριακά να είναι στην ολική τους μορφή (με τη φλούδα) και πάντα να συνδυάζουμε με τουλάχιστον 2 λαχανικά εποχής.

·Όλα τα όσπρια πρέπει να μουλιάζονται στο νερό, πριν το μαγείρεμα, για να ενεργοποιηθούν. Συνήθως μετατρέπουμε τα όσπρια σε φύτρα για να ενεργοποιούνται και να γίνονται πιο εύπεπτα. Το φύτρωμα αυξάνει κάποια αμινοξέα , ενώ μειώνει άλλα. Ένας καλός τρόπος να διαφυλάξουμε τα αμινοξέα στα όσπρια-φύτρα είναι να μην τα αφήνουμε να φυτρώσουν πολύ, αλλά να τα βάζουμε στο ψυγείο μόλις βγάλουν φύτρο.

Για περισσότερες πληροφορίες για την αυστηρή χορτοφαγία δείτε τον πλήρη διαδικτυακό οδηγό Activated Vegan Seminars® ΕΔΩ
 
Για χορτοφαγικές φόρμουλες γευμάτων γίνετε μέλος της ομάδας μας στο facebook και στο youtube

 


 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Ό,τι νεότερο!
 
Τα πιο διαβασμένα