ADVERTISING
Πέμπτη 05-08-21
Healthy Living: Σωστή χώνεψη και αποτοξίνωση απο την Anandhi-Κορίνα Κονταξάκη

Από Anandhi-Κορίνα Κονταξάκη / 21 Απριλίου 2021 - 17:37

Healthy Living: Σωστή χώνεψη και αποτοξίνωση απο την Anandhi-Κορίνα Κονταξάκη

(Απόσπασμα από το βιβλίο της Κορίνας Κονταξάκη «YogaLife Γιόγκικη Ζωή» Εκδόσεις ΔΙΟΝ)

Το θέμα της καλής χώνευσης για την υγεία δεν έχει τονιστεί αρκετά. Όλοι ξέρουμε ότι τα περίπλοκα, επεξεργασμένα, βαριά φαγητά δυσκολεύουν τη χώνεψη και παχαίνουν, αλλά αυτή είναι η μισή αλήθεια. Ένας άλλος λόγος που πρέπει να διασφαλίσουμε τη σωστή χώνεψη, είναι γιατί τα υπολείμματα αχώνευτης τροφής είναι η κύρια αιτία δημιουργίας τοξινών. 

Νομίζουμε ότι όταν τρώμε υγιεινά αυτό είναι αρκετό, όμως, όσο υγιεινά και να είναι τα φαγητά μας, αν δεν μπορούμε να τα χωνέψουμε, δημιουργούν τοξίνες όπως και ένα ανθυγιεινό φαγητό.

“Υγιεινό είναι αυτό που εσύ μπορείς να χωνέψεις” 

Αλήθεια, πόσα από αυτά που τρώμε τα χωνεύουμε ολοκληρωτικά;

Η διαδικασία της χώνεψης αρχίζει από το στόμα, όπου το φαγητό ανακατεύεται με το σάλιο και πολτοποιείται. Το φαγητό (ειδικά οι υδατάνθρακες πχ ρύζι, μακαρόνια, ψωμί, πατάτες) πρέπει να κατεβαίνει στο στομάχι πολτοποιημένο. Εκεί, ανακατεύεται με τα πεπτικά υγρά και γίνεται ένας αραιός χυλός, για να μεταφερθεί στο έντερο που απορροφά τα θρεπτικά συστατικά και το νερό. Αν το φαγητό φτάσει στο έντερο και δεν είναι ένας αραιός χυλός, τότε το σύστημα αδυνατεί να επεξεργαστεί τα υπολείμματα τροφής και μένουν στο έντερο δημιουργώντας τοξίνες. 

 

«Μπορείτε να φάτε ότι θέλετε, αρκεί να μπορείτε να το χωνέψετε!»

                                                                                                             Dr Swami Gitananda

 

Εκτός από το είδος της τροφής, υπάρχουν και άλλοι σημαντικοί παράγοντες από τους οποίους εξαρτάται η χώνεψη:

Η δυνατότητα της «πεπτικής φωτιάς» του καθένα, που είναι μέρος της σωματικής ιδιοσυγκρασίας του.
Πόσο συμβατή είναι κάθε τροφή με το δικό μας σώμα. Υπάρχουν ευκολοχώνευτες τροφές που απλά δεν μας ταιριάζουν και έτσι γίνονται δυσκολοχώνευτες για εμάς.


«Τρώτε με μέτρο, μόνο όταν πεινάτε, φαγητά που συμφωνούν με το σώμα σας, αποφεύγοντας εκείνα που το σώμα δεν μπορεί να διαχειριστεί»

                                                                                                               Tirukkulal στίχοι 943-945

 

Η ψυχολογική κατάσταση που βρισκόμαστε όταν τρώμε. Το στρες παράγει αδρεναλίνη που η δράση της μεταφέρει το αίμα από το στομάχι στο μυϊκό σύστημα. Έτσι το στομάχι αποδυναμώνεται.

Οι συνδυασμοί των τροφών. Κακοί συνδυασμοί δημιουργούν ζυμώσεις στο έντερο και στομάχι. Καλοί συνδυασμοί δυναμώνουν και επιταχύνουν την πέψη. 

Η επεξεργασία της τροφής: Τα προψημένα φαγητά είναι δύσκολο να χωνευτούν. Φαγητά που τους έχουν αφαιρεθεί οι φυτικές τους ίνες (πχ άσπρο ψωμί), δυσκολεύονται να επεξεργασθούν από το έντερο. Υλικά που περνούν τη διαδικασία της ζύμωσης πχ από γάλα σε γιαούρτι, επιταχύνουν τη χώνεψη τους.

Το μάσημα της τροφής. Η πέψη των υδατανθράκων αρχίζει στο στόμα με το μάσημα.

Η ποσότητα νερού που πίνουμε με το φαγητό. Λίγο ή πολύ νερό με τα γεύματα διαταράσσουν τη χώνεψη.

Ο τρόπος μαγειρέματος. Πολύ ή λίγο λάδι στο φαγητό δυσκολεύουν την χώνεψη και απορρόφηση.   

Η ποσότητα, ο τρόπος που τρώμε και η συχνότητα.


«Γεμίστε μόνο τα 2/4 του στομαχιού με φαγητό, ¼ με  νερό και αφήστε ¼ του στομαχιού άδειο»Hatha Yoga Pradipika

(θα ακολουθήσει δεύτερο και τρίτο μέρος που θα αναλύει τα παραπάνω με ιδέες και συμβουλές)

Η χώνεψη είναι μια αυτόματη διαδικασία που γίνεται ακόμα κι αν εμείς κάνουμε κάτι άλλο. Αυτό δεν πρέπει να μας κάνει επιπόλαιους με το φαγητό. Σίγουρα ότι και να φάμε, το σώμα θα το διαχειριστεί αλλά μπορεί να μην το διαχειριστεί καλά! Η νύστα και η βαρυστομαχιά μετά το γεύμα είναι σημάδια ότι το σώμα χάνει ενέργεια κάθε φορά που τρώμε και αυτό σημαίνει ότι η χώνεψη δεν είναι πλήρης. Αν πραγματικά μας αρέσει να τρώμε και θέλουμε να απολαμβάνουμε το φαγητό, αυτό πρέπει να γίνει μια όμορφη, τελετουργική διαδικασία που μας ευχαριστεί.   

«αχώνευτο φαγητό= τοξίνες= χαμηλό ανοσοποιητικό»


Πρακτικές συμβουλές για καλύτερη χώνεψη:

Αν ακολουθήσετε αυτές τις απλές συμβουλές , θα δείτε πολύ σύντομα τεράστια διαφορά στην ζωτικότητα, την συγκέντρωση, τη διάθεση αλλά και τη σιλουέτα σας!


1.Προσθέστε μπαχαρικά και αρωματικά στο φαγητό σας. Αυτό θα δυναμώσει την πεπτική φωτιά.

2.Παρατηρείστε το σώμα σας και αποκλείστε τις τροφές που δεν σας κάνουν να νιώθετε καλά, ακόμα κι αν θεωρούνται υγιεινές. Τρώτε μέχρι να νιώσετε καλά!  Μετά το φαγητό πρέπει να νιώθουμε ευεξία και χαλάρωση και όχι βάρος, δυσπεψία και νύστα. 

3.Μην τρώτε ποτέ όταν είστε αναστατωμένοι, θυμωμένοι, όταν δεν πεινάτε ή όταν δεν σας αρέσει το φαγητό.

4.Μην μιλάτε πολύ όταν τρώτε και σίγουρα μην λογομαχείτε!

5.Αποφεύγετε κακούς συνδυασμούς : φρούτα με δημητριακά, γαλακτοκομικά με ψάρι, κρέας με δημητριακά,  κρέας με αυγό, κρέας με ψάρι, όσπρια με γαλακτοκομικά, ζάχαρη με φρούτα, άσπρη ζάχαρη με άσπρο αλεύρι και αυγό, άσπρα μακαρόνια με ντομάτα και τυρί,  είναι μερικοί από τους συνδυασμούς τροφών που ακόμα κι αν δεν το νιώθουμε, αφήνουν πίσω τους υπολείμματα στο στομάχι και έντερο.

6.Πίνετε κάθε πρωί ένα ποτήρι χλιαρό νερό με 2-3 σταγόνες λεμόνι (όχι παραπάνω!) , ή μηλόξιδο ή τζίντζερ. Αυτό θα τονώσει την πεπτική φωτιά και θα καθαρίσει το σύστημα.

7.Μασάτε καλά την τροφή σας μέχρι να γίνει ένας ομοιόμορφος πολτός πριν την καταπιείτε. Για να χωνέψουμε και να απορροφήσουμε σωστά το κύριο γεύμα μας , πρέπει η διαδικασία του γεύματος να διαρκεί το λιγότερο 20 λεπτά.

8.Πίνετε νερό, αλλά όχι παραπάνω από ένα ποτήρι σε κάθε γεύμα.

9.Μην κοιμηθείτε, μην κάνετε έντονη γυμναστική και μην κάνετε κρύο μπάνιο αμέσως μετά το φαγητό. Ένας χαλαρός περίπατος είναι ιδανικό.

10.Προσθέστε φυσικά προβιοτικά στη δίαιτα σας: κεφίρ, γιαούρτι, ξινολάχανο, ζυμωμένα λαχανικά.

11.Πριν ή μετά το κύριο γεύμα καθίστε για 6-9 λεπτά γονατιστοί με ίσια την πλάτη και κάντε κοιλιακή αναπνοή. Αυτή η στάση μαζεύει αίμα στο στομάχι δυναμώνοντας το.


Η σωστή χώνεψη θα ήταν πολύ εύκολο να επιτευχθεί αν όλοι μας ακούγαμε το σώμα μας πιο συχνά. Κανείς δεν μπορεί να μας πει με σιγουριά τί είναι καλό για εμάς και τί όχι, εμείς όμως μπορούμε να ξέρουμε , αν ενεργοποιήσουμε το ένα και μοναδικό έγκυρο κριτήριο : το σώμα μας.


Αν κάτι είναι καλό για εμάς, είναι ευχάριστο και στα τρία στάδια της χώνεψης:

1.Στόμα. Η υφή και η γεύση του μας ευχαριστεί.

2.Στομάχι. Κατά τη διάρκεια της χώνεψης δεν νιώθουμε ενόχληση, βάρος, κάψιμο, ρέψιμο, νύστα.

3.Έντερο. Κατά τη διάρκεια της απορρόφησης δεν νιώθουμε ενόχληση, αέρια, υπερβολική κίνηση στο έντερο, πόνο.


Η σωστή χώνεψη είναι πολύ σημαντική για την υγεία, τη διατήρηση του βάρους μας, την ζωτικότητα αλλά και για την ορμονική μας ισορροπία. Θα πρέπει να είναι στις προτεραιότητες μας όταν διαλέγουμε το είδος των γευμάτων μας γιατί χωρίς αυτό όλα τα αποτελέσματα θα είναι προσωρινά!

Βρείτε πιο αναλυτικά τους κανόνες σωστής χώνεψης στον διαδικτυακό οδηγό ενεργοποιημένης διατροφής  https://activatedveganseminars.com/

Δείτε ιδέες μαγειρέματος με σωστούς συνδυασμούς εδώ https://www.youtube.com/c/SolarKitchenBarActivatedVeganFood

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Ό,τι νεότερο!
 
Τα πιο διαβασμένα