ADVERTISING
Κυριακή 01-08-21
Healthy Living: Σωστή χώνεψη και αποτοξίνωση (Μέρος 2ο) απο την Anandhi-Κορίνα Κονταξάκη

11 Μαΐου 2021 - 09:01

Healthy Living: Σωστή χώνεψη και αποτοξίνωση (Μέρος 2ο) απο την Anandhi-Κορίνα Κονταξάκη

Πεπτική φωτιά (agni)– πως να την αυξήσουμε για υγεία, λαμπερό δέρμα και ισχυρό νου!
(δείτε βίντεο με πληροφορίες για την πεπτική φωτιά, αποτοξίνωση και σωστή χώνεψη , εδώ)
 
Η πεπτική φωτιά που στην αρχαία επιστήμη της Αγιουρβέδα λέγεται agni , είναι η ικανότητα του στομαχιού και του εντέρου να κάνουν το φαγητό έναν ομοιόμορφο χυλό, ικανό να απορροφηθεί. Αν η πεπτική φωτιά δεν είναι ισορροπημένη, τότε το φαγητό μένει αχώνευτο και δεν αφομοιώνεται, δημιουργώντας τοξίνες. Το ίδιο συμβαίνει και με τις εμπειρίες της ζωής: Η πεπτική φωτιά είναι υπεύθυνη και για τη διαχείριση και αφομοίωση των όσων μας συμβαίνουν. Όπως θέλουμε να χωνεύουμε σωστά την τροφή μας, δηλαδή να αφομοιώνουμε τα χρήσιμα και να αποβάλλουμε τα άχρηστα , έτσι θέλουμε να «χωνεύουμε» και καταστάσεις στη ζωή μας.

Η Agni θεωρείται ο μεταφορέας όλων των μεταβολικών λειτουργειών του σώματος. Ανάμεσα σε πολλά , περιλαμβάνει τη λειτουργία του πεπτικού συστήματος (πέψη, απορρόφηση, αφομοίωση) τη λειτουργία των αισθήσεων, τον κυτταρικό μεταβολισμό, τη διανοητική αφομοίωση, αντίληψη, ζωτικότητα, διαύγεια, εγρήγορση, κανονική όρεξη, καύση.

Ισορροπημένη agni δίνει ψυχική ευεξία, πεπτική υγεία, δυνατό ανοσοποιητικό, λάμψη στα μάτια, λάμψη στο δέρμα, ενέργεια κ.α.
Όταν η agni είναι αδύναμη, υπερβολικά δυνατή ή ευμετάβλητη, προκαλεί τοξίνες, αδυναμία, ασταθή και αρνητικά συναισθήματα, επιθετικότητα, πόνους, δυσκαμψία, έλλειψη συγκέντρωσης κ.α.

Η καλύτερη αποτοξινωτική τεχνική που μπορούμε να κάνουμε για τον εαυτό μας είναι να αυξήσουμε την πεπτική φωτιά, αφού μαζί με το φαγητό, η πεπτική φωτιά «καίει» και τις αποθηκευμένες τοξίνες! Χωρίς τοξίνες, το σώμα μένει υγειές αφού έχουμε απαλλαγεί από αυτό που προκαλεί σχεδόν όλα τα θέματα υγείας όπως υψηλή χοληστερόλη, διαταραχές του αίματος, σύνδρομα κόπωσης, όγκοι, κύστες, δερματικές παθήσεις, αλλεργίες και καρκίνους.

 

 Δείγματα μη-ισορροπημένης agni

1. Ακανόνιστη όρεξη

2. Συχνά φουσκώματα/ κράμπες στο έντερο

3. Δυσπεψία

4. Συχνή δυσκοιλιότητα/ διάρροια

5. Ξηροστομία

6. Καούρες

7. Έντονη πείνα που δημιουργεί εκνευρισμό

8. Αργή πέψη

9. Βάρος στο στομάχι και νύστα μετά από το γεύμα

10. Λιγούρες

Όπως καταλαβαίνουμε, η υπερβολικά δυνατή πεπτική φωτιά (agni) είναι δυσλειτουργική όπως και η αδύναμη πεπτική φωτιά. Η πολύ δυνατή agni καταστρέφει το φαγητό αντί να το χωνέψει. Πολύ αδύναμη agni αφήνει υπολείμματα αχώνευτης τροφής. Και στις δύο περιπτώσεις το αποτέλεσμα είναι δημιουργία τοξινών.

 

Δέκα ιδέες για εξισορρόπηση της πεπτικής φωτιάς για υγεία, ομορφιά και καλή διάθεση:


1. Τρώτε μόνο όταν το προηγούμενο γεύμα έχει χωνευτεί. Η ιδέα να τρώμε τακτικά γεύματα για να ενεργοποιείται ο μεταβολισμός, εξουθενώνει το στομάχι και την πεπτική φωτιά και μακροπρόθεσμα ΔΕΝ βοηθάει στη διατήρηση του βάρους. Ιδανικά, πρέπει να τρώμε κάθε 4 ώρες χωρίς ενδιάμεσα σνακ. 

2. Ποσότητα μπαχαρικών: τα μπαχαρικά βοηθούν την εξισορρόπηση την agni όταν χρησιμοποιούνται με μέτρο. Μπορούμε να χρησιμοποιούμε ένα μείγμα από ίσες ποσότητες κόλιαντρο-κύμινο- τούρμερικ- σπόρους μουστάρδας και όσο πιπέρι αντέχουμε στο γεύμα μας. Η ιδανική δόση είναι ένα γεμάτο κουταλάκι του γλυκού από το παραπάνω μείγμα για κάθε άτομο/μερίδα.

3. Αποφύγετε τις κρύες αλλά και τις ξαναζεσταμένες τροφές. Και τα δύο μειώνουν την agni. Αν πρέπει να φάτε χθεσινό φαγητό, αφήστε το έξω από το ψυγείο για λίγο πριν το φάτε.

4. Πιείτε ένα ποτήρι χλιαρό νερό με δυο-τρεις σταγόνες λεμόνι κάθε πρωί.

5. Πίνετε ένα ποτήρι χλιαρό νερό με το κύριο γεύμα σας. Ιδανικά, μην πίνετε παραπάνω από ένα ποτήρι, και ποτέ μην πίνετε κρύο νερό ή αναψυκτικά με το γεύμα σας.

6. Αν έχετε ανάγκη να τρώτε βαριές τροφές (κρέας. τηγανητά, περίπλοκα φαγητά) κάντε το ΜΟΝΟ όταν πεινάτε ! Αν θέλετε να φάτε απλά γιατί βαριέστε ή νιώθετε μοναξιά ή είστε καλεσμένος/η κάπου, φάτε κάτι ελαφρύ χωρίς πολύ λίπος.

7. Αν η υγεία και οι συνθήκες το επιτρέπουν, δοκιμάστε τη διαλειμματική νηστεία: μείνετε με άδειο στομάχι για 12-18 ώρες πχ από το απόγευμα στις 6 μέχρι αργά το πρωί. Όταν το στομάχι και τα έντερα αδειάσουν, αρχίζει αυτόματα η αποτοξίνωση: το σώμα βρίσκει το χρόνο να κάψει τα αχρείαστα και η agni ανανεώνεται.

8. Η agni αυξάνεται με τις καυτερές, πικρές, ξινές και αλμυρές γεύσεις. Αν νιώθετε ότι η πέψη είναι αδύναμη, δοκιμάστε να προσθέσετε αλάτι (αν το επιτρέπει η υγεία) , πιπέρι , λεμόνι, φλούδα λεμονιού, πράσινα φυλλώδη λαχανικά στα φαγητά σας. Ένας άλλος πολύ καλός τρόπος να αυξήσετε την agni είναι να φάτε μια πράσινη σαλάτα (πικρή γεύση) με λεμόνι (ξινή γεύση) , αλάτι, πιπέρι (καυτερή γεύση), χωρίς λάδι, για ορεκτικό, μισή ώρα πριν το γεύμα. Το φαγητό θα χωνευτεί άμεσα!

9. Ένα πολύ καλό μείγμα σπόρων για τσάι είναι το λεγόμενο CCF TEA. Βράστε σε 3 ποτήρια  νερό ένα κουτάλι της σούπας από τους τρεις αυτούς σπόρους:  κύμινο-κόλιανδρο-μάραθο. Μετά από 3-5 λεπτά βράσιμο, κλείστε τη φωτιά, καλύψτε το τσάι με ένα καπάκι και αφήστε το για 10 λεπτά να κατασταλάξει. Σουρώστε και πιέτε ένα ποτήρι πριν κάθε γεύμα (μην το ξαναζεστάνετε όταν κρυώσει και φτιάξτε καινούριο την επόμενη μέρα ακόμα κι αν έχει μείνει χθεσινό). Αυτό το θεραπευτικό τσάι , ισορροπεί την agni, μειώνει τα αέρια και ενυδατώνει άμεσα το σώμα. Άλλα υλικά για τσάι που βελτιώνουν τη χώνεψη είναι τζίντζερ, μαύρο πιπέρι, κανέλα, γαρύφαλλο, δυόσμος, μέντα, χαμομήλι, κάρδαμο κ.α



10. Κάντε γιόγκα! Οι ασκήσεις γιόγκα, συχνά κάνουν μαλάξεις στην περιοχή της κοιλιάς, διεγείροντας το στομάχι και τα έντερα με πολύ καλό τρόπο.

Μια σταθερή και πιο σίγουρη λύση για να διατηρήσουμε το βάρος μας, τη ζωτικότητα μας και την υγεία μας είναι αντί να μετράμε τις θερμίδες του φαγητού που καταναλώνουμε, να φροντίσουμε να μείνει η agni  όσο δυνατή χρειάζεται για τη σωστή χώνεψη. Τίποτα δεν μας παχαίνει, τίποτα δεν μας φθείρει και τίποτα δεν μας αρρωσταίνει όταν μπορεί να διαλυθεί από την πεπτική φωτιά!

Βρείτε πιο αναλυτικά τους κανόνες σωστής χώνεψης στον διαδικτυακό οδηγό ενεργοποιημένης διατροφής  https://activatedveganseminars.com/

Δείτε ιδέες μαγειρέματος με σωστούς συνδυασμούς εδώ 

Διαβάστε επίσης το Μέρος Α Healthy Living: Σωστή χώνεψη και αποτοξίνωση απο την Anandhi-Κορίνα Κονταξάκη

 

Healthy living with Anandhi Korina Kontaxaki (Specialists)

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Ό,τι νεότερο!
 
Τα πιο διαβασμένα