ADVERTISING
Πέμπτη 21-10-21
Healthy Living: Εσύ τί συναισθήματα τρως; απο την Anandhi-Κορίνα Κονταξάκη

Από Anandhi-Κορίνα Κονταξάκη / 28 Μαΐου 2021 - 09:21

Healthy Living: Εσύ τί συναισθήματα τρως; απο την Anandhi-Κορίνα Κονταξάκη

Όλοι έχουμε ακουστά για το emotional eating (ψυχολογική εξάρτηση από το φαγητό) όπου τα συναισθήματα προκαλούν υπερφαγία ή εξαρτήσεις από συγκεκριμένα φαγητά.

Τί γίνεται όμως όταν το φαγητό είναι αυτό που προκαλεί συναισθήματα;  

Το φαγητό δεν επηρεάζει μόνο το βάρος μας, την υγεία και τα επίπεδα ενέργειας μας. Επηρεάζει και τα συναισθήματα και σκέψεις μας.

Οι λόγος είναι απλός:

Το σύστημα σώμα-συναισθήματα-νους είναι αδιαίρετο. Δεν υπάρχει κάτι που μπορούμε να σκεφτούμε και να μην επηρεάσει συναισθήματα και σώμα και δεν υπάρχει κάτι που μπορούμε να κάνουμε και να μην επηρεάσει συναισθήματα και νου. Ο όρος «ψυχοσωματικά» έχει και το αντίστροφο του: «σωματοψυχολογικά»

Με τον όρο «σωματοψυχολογικά» εννοούμε εκείνα που κάνουμε με το σώμα μας (συνήθεις, κινήσεις, ασχολίες, διατροφή) τα οποία, όταν γίνονται τακτικά, καταλήγουν να επηρεάζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματα. Ο τρόπος που καθόμαστε, που κινούμαστε, τα χόμπι, οι συνήθειες μας, οι συναναστροφές μας, ο τρόπος που τρώμε και τί τρώμε είναι πρώτα στη λίστα αυτών που θα επηρεάσουν, αργά ή γρήγορα, τον τρόπο που σκεπτόμαστε και αισθανόμαστε.

Το φαγητό λοιπόν δεν μπορεί να είναι μόνο αποτέλεσμα ψυχοσωματικών, αλλά μπορεί και να φέρνει κάποιο σωματοψυχολογικό αποτέλεσμα.

Πως το φαγητό επηρεάζει σκέψεις και συναισθήματα:

1.Οι ορμόνες των ζωικών προϊόντων και ειδικά των κρεάτων και γαλακτοκομικών, αναγνωρίζονται από το σύστημα αμέσως και περνάνε στο αίμα μας ως δικές μας. Πολλές φορές αυτά που αισθανόμαστε ή σκεφτόμαστε έρχονται από ορμονικές εκκρίσεις.

2.Η ενέργεια που καταναλώνει ένα φαγητό για να χωνευτεί, είναι η ίδια που χρειάζεται ο νους για να σκεφτεί αλλά και για να αναζωογονηθεί μετά από μια περίπλοκη και δύσκολη μέρα. Αν το σύστημα καταναλώσει όλη την διαθέσιμη ενέργεια για να επεξεργαστεί την τροφή, δεν έχει υπόλοιπο για υψηλές σκέψεις και υποκύπτει στην αρνητικότητα ή στις σκέψεις που έχει συνηθίσει να επαναλαμβάνει.

3.Τα μακροθρεπτικά και μικροθρεπτικά συστατικά της κάθε τροφής, πολλές φορές έχουν να παίξουν ρόλο και στο νευρικό και ορμονικό σύστημα όπως πχ οι βιταμίνες συμπλέγματος Β για το νευρικό , το κάλλιο/χαλκός επίσης για το νευρικό σύστημα, και το λίπος (ναι ναι το λίπος!) για τη μεταφορά ορμονών ειδικά στις γυναίκες.

4.Κάτι άλλο πολύ σημαντικό είναι η τάση που έχει κάθε οργανισμός και οι τροφές, να παράγουν τα τρία σημαντικά συστατικά του μεταβολισμού: χολή, αέρας, βλέννα.

Κάθε φαγητό έχει την τάση να παράγει βλέννα, αέρα ή χολή στο σύστημα όταν περνάει από την πεπτική οδό. Όταν όμως αυτά τρία ή ένα από τα τρία υπερισχύει στο σώμα, τότε επηρεάζει όχι μόνο τις σωματικές διεργασίες αλλά και την ψυχολογία/το νου.

Α) Επιπλέον αέρας (vata) στο σώμα, που αναγνωρίζεται ως φουσκώματα, αέρια, ρεψίματα, δυσκοιλιότητα, πόνο στις αρθρώσεις, «τσιμπιές»  στο σώμα , προκαλεί συναισθήματα φόβου, νευρικότητα, νοητική αστάθεια, αναποφασιστικότητα, επιπολαιότητα, απότομες συναισθηματικές εναλλαγές και άστατο ύπνο. Αυτοί που έχουν την τάση να παράγουν αέρα πρέπει να αποφεύγουν τις τροφές που αυξάνουν τον αέρα στο σύστημα όπως τα ωμά λαχανικά τα όσπρια και τα ξαναζεσταμένα φαγητά.

Β) Επιπλέον βλέννα (kapha) στο σώμα που αναγνωρίζεται ως βήχας, πόνο στο στήθος, άσθμα, κλειστή μύτη, νωχελικότητα, παχυσαρκία και υπνηλία προκαλεί συναισθήματα θλίψης, χαμηλής αυτοπεποίθησης, απραξία, αίσθημα ότι ο χρόνος κυλάει πολύ γρήγορα, υπερβολική κτητικότητα και πείσμα. Αυτοί που έχουν την τάση να παράγουν βλέννα, πρέπει να αποφεύγουν τις τροφές που αυξάνουν τη βλέννα στο σύστημα όπως τα τηγανιτά, τα γαλακτοκομικά και τα γλυκά.

Γ) Επιπλέον χολή (pitta) στο σώμα, που αναγνωρίζεται ως κάψιμο στο στομάχι, διάρροια, εξάψεις, προκαλεί συναισθήματα οργής, επιθετικότητα, ματαιοδοξία, εγωκεντρισμό και εμμονές. Αυτοί που έχουν την τάση να παράγουν χολή πρέπει να αποφεύγουν τις τροφές που αυξάνουν τη χολή στο σύστημα όπως τα καυτερά μπαχαρικά, ξινές τροφές, και μεγάλες ποσότητες λάδι (ακόμα και ωμό).

Ο πιο απαραίτητος και αποτελεσματικός τρόπος για να έχουμε ισορροπία στο σύστημα και τα τρία στοιχεία, είναι η καθημερινή μας τροφή και μπορούμε να εκπαιδευτούμε να αποφεύγουμε αυτά που δεν μας κάνουν καλό απλά με κριτήριο τη γεύση!!

Η γλυκιά γεύση σε υπερβολή φέρνει νωθρότητα αλλά με μέτρο κάνει το άτομο τρυφερό , αισιόδοξο και δοτικό.

Η πικρή γεύση σε υπερβολή φέρνει επιθετικότητα αλλά με μέτρο εξαγνίζει το σύστημα και κάνει το άτομο ικανό να επικοινωνήσει με την ψυχή.

Η ξινή γεύση σε υπερβολή φέρνει οργή αλλά με μέτρο φέρνει ισορροπία.  

Η αλμυρή γεύση σε υπερβολή φέρνει ένταση αλλά με μέτρο φέρνει συγκέντρωση και ροή.

Η καυτερή γεύση σε υπερβολή φέρνει εμμονές αλλά με μέτρο φέρνει συγκέντρωση.

 

*Θυμηθείτε ότι αν μια γεύση είναι σε υπερβολή ή όχι εξαρτάται πάντα από την τάση του καθένα. 

Αν θέλετε να μάθετε να αναγνωρίζετε τί νοητικές/συναισθηματικές καταστάσεις φέρνει το φαγητό που τρώτε , εκτός από τις γεύσεις, μπορείτε να νιώσετε τα αποτελέσματα του σε τρία σημεία του πεπτικής οδού:

1.Στόμα – γεύση-απόλαυση=> μπορείτε να νιώσετε αμέσως τί κατάσταση θα φέρει ένα φαγητό από τη γεύση που επικρατεί (δείτε παραπάνω για τις γεύσεις) και από το αν το απολαμβάνετε ή όχι. Αν τρώτε με άγχος, φόβο, αμηχανία, είναι επόμενο το φαγητό να προκαλέσει περισσότερο άγχος και αργότερα.

2.Στομάχι – χώνεψη- ενέργεια => μπορείτε να νιώσετε μέσα σε 30 λεπτά έως 3 ώρες, αν το φαγητό που φάγατε σας πήρε ή σας έδωσε ενέργεια. Αν σας έδωσε ενέργεια, είναι πιο εύκολο να νιώσετε αισιοδοξία και χαρά. Αν σας πήρε ενέργεια και νιώθετε νύστα ή κούραση, τότε είναι πιο εύκολο να υποκύψετε σε εξωτερικές δυσάρεστες καταστάσεις. Μην θεωρείτε δεδομένο ότι το φαγητό θα σας κάνει να νυστάξετε. Το φαγητό πρέπει να σας ανεβάζει την ενέργεια! Αν νιώθετε το αντίθετο απλά δεν φάγατε σωστά!

3.Έντερο – αφομοίωση- διάθεση => μπορείτε να νιώσετε μέσα σε 4-12 ώρες μετά το φαγητό , την ώρα της αφομοίωσης από το έντερο , τί διάθεση προκάλεσε το φαγητό που φάγατε μερικές ώρες πριν. Η ώρα της αφομοίωσης, είναι η ώρα που ό,τι φάγατε, αρχίζει να κυλάει στο αίμα.

*Επιπλέον συνειδητοποίηση: Το φαγητό που φάγαμε σήμερα, θα συνεχίσει να μας επηρεάζει μέχρι και 3 μέρες μετά, αφού μέσω του αίματος, τα συστατικά της τροφής θα χτίσουν τους ιστούς των κυττάρων, και θα επηρεάσουν τις ορμονικές εκκρίσεις. Αν το σύστημα είναι καθαρό, θα μπορούμε ακόμα και να μυρίσουμε στο δέρμα μας, αυτά που φάγαμε την προηγούμενη μέρα.

Το φαγητό είναι διαλογισμός, είναι ευκαιρία για να νιώσουμε χαρά, ευγνωμοσύνη, ενέργεια. Το φαγητό ενώνει τον κόσμο, μας ενώνει με τη γη και το δημιουργό. Ας επαναφέρουμε τη δύναμη της «τροφής» που σημαίνει «εκείνο που δίνει ζωή»!

Διαλογισμός τροφής:

Διαλέξτε μια τροφή που ξέρετε ότι σας κάνει καλό και ταιριάζει με την ιδιοσυγκρασία σας. Προτιμήστε μια χορτοφαγική, ωμή τροφή. Αποφύγετε γαλακτοκομικά, κρέατα, ψάρια, και προψημένα ή κατεψυγμένα, ξαναζεσταμένα φαγητά.

Βάλτε μια μπουκιά στο στόμα σας και μασήστε την.

Τί γεύση επικρατεί; Γλυκιά, ξινή, αλμυρή, πικρή, καυτερή;

Αν αποτελείται από πολλά υλικά, μπορείτε να τα διακρίνετε;

Κρατήστε την μπουκιά και συνεχίστε να τη μασάτε μέχρι να γίνει ομοιόμορφος χυλός.

Όταν βεβαιωθείτε πως η μπουκιά δεν έχει κομμάτια, καταπιείτε την. Νιώστε την να περνάει από τον φάρυγγα και να μπαίνει στο στομάχι. Προσπαθήστε να νιώσετε το στομάχι και την αντίδραση του από την τροφή.

Νιώθετε ζέστη;

Κρύο;

Νιώθετε ότι μπήκε κάτι ξένο μέσα σας ή το νιώθετε ήδη δικό σας;

Η τροφή προκαλεί αέρα; ή φωτιά;

Έχει αρκετό νερό μέσα στο στομάχι σας ή νιώθετε την ανάγκη να πιείτε νερό;

Συνεχίστε με τον ίδιο τρόπο, και νιώστε ότι παίρνετε τροφή = κάτι που δίνει ζωή.

Αν δεν νιώθετε έτσι, απλά συνειδητοποιήστε το. 

*Σημείωση: Αν σας είναι αδύνατον να νιώσετε τα αποτελέσματα του φαγητού στο σώμα σας, ίσως το σώμα να έχει απομεινάρια φαγητού στο στομάχι και έντερο.  

Σε αυτή την περίπτωση διαβάστε τα δύο προηγούμενα άρθρα για τη σωστή χώνεψη.

Σωστή χώνεψη και αποτοξίνωση μέρος 1

Σωστή χώνεψη και αποτοξίνωση μέρος 2 
 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Ό,τι νεότερο!
 
Τα πιο διαβασμένα