ADVERTISING
Σάββατο 25-09-21
Βιταμίνες: Πότε μπορούν να γίνουν επικίνδυνες;

06 Σεπτεμβρίου 2021 - 12:35

Βιταμίνες: Πότε μπορούν να γίνουν επικίνδυνες;

Τα συμπληρώματα βιταμινών τα βρίσκουμε πανεύκολα. Παλαιότερα μόνο στα φαρμακεία, τώρα πλέον και στα σούπερ μάρκετ. Τα αγοράζουμε για να μην αρρωστήσουμε τον χειμώνα, για να γίνουμε γρήγορα καλά αφού αρρωστήσουμε, για να μην κουραζόμαστε στη δουλειά, για να βοηθήσουν το παιδί στο διάβασμα. Οποιοσδήποτε μπορεί να αγοράσει όσα κουτάκια θέλει, χωρίς ιατρική συνταγή. ‘’Ποιο είναι το πρόβλημα;’’, θα με ρωτήσετε. ‘’Βιταμινούλες είναι, δε θα πάθουμε και τίποτα’’. Δεν είναι ακριβώς έτσι, οπότε ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Ως βιταμίνες χαρακτηρίζονται 12 συγκεκριμένα θρεπτικά συστατικά: θειαμίνη (Β1), ριβοφλαβίνη (Β2), νιασίνη (Β3), πυριδοξίνη (Β6), κοβαλαμίνη (Β12), φυλλικό οξύ, βιοτίνη, παντοθενικό οξύ, βιταμίνη Α, βιταμίνη D,  βιταμίνη Ε,  βιταμίνη Κ.

Ο ρόλος τους είναι άκρως σημαντικός για τη διατήρηση της καλής υγείας του οργανισμού μας και η έλλειψή τους οδηγεί σε δυσλειτουργίες ή ακόμα και νοσήματα.

Για παράδειγμα, η έλλειψη της Β12 οδηγεί σε αναιμία και σοβαρές νευρολογικές βλάβες και η έλλειψη της βιταμίνης C σε ανεπαρκή επούλωση πληγών και υποδόρια αιμορραγία.

Αυτό που δεν είναι ευρέως γνωστό, είναι ότι οι βιταμίνες μπορούν επίσης να προκαλέσουν τοξικότητα.

Οι μεγάλες δόσεις που υπάρχουν σε διάφορα συμπληρώματα διατροφής είναι πιθανόν να έχουν σημαντικές παρενέργειες.

Ενδεικτικά, η υψηλή πρόσληψη βιταμίνης Α προκαλεί πονοκέφαλο, ναυτία και ανορεξία λόγω αυξημένης πίεσης στο εγκεφαλονωτιαίο υγρό και επίσης ιστολογικές αλλοιώσεις στο συκώτι. Οι μεγάλες δόσεις νιασίνης (Β3) προκαλούν διαστολή των αιμοφόρων αγγείων, έχοντας ως αποτέλεσμα έντονη ερυθρότητα και αίσθηση κνίδωσης και καψίματος στο δέρμα. Η καθημερινή πρόσληψη βιταμίνης C σε υψηλή δόση, αυξάνει την πιθανότητα σχηματισμού ενός συγκεκριμένου τύπου λίθων στα νεφρά.

Η υπερβιταμίνωση λοιπόν είναι κάτι υπαρκτό και πρέπει να μάθουμε πώς να την αποφύγουμε. Ο πιο σίγουρος τρόπος είναι να μην μπαίνουμε στον πειρασμό να αγοράζουμε συμπληρώματα διατροφής χωρίς συνταγή από ειδικό. Αν όμως το κάνουμε, μια αξιόπιστη δικλείδα ασφαλείας είναι να ελέγχουμε την αναγραφόμενη δόση στη συσκευασία και σε τι ποσοστό της συνιστώμενης δόσης αντιστοιχεί. Η συνιστώμενη ημερήσια δόση για τον υγιή πληθυσμό είναι το αναφερόμενο ως RDA της κάθε βιταμίνης. Αν η δόση αναγράφεται ως 100% RDA, σημαίνει ότι είναι ακριβώς η δόση που καλύπτει τις ημερήσιες ανάγκες του μέσου ενήλικα ή παιδιού αντίστοιχα. Αν όμως η δόση αναγράφεται ως 800% RDA π.χ., σημαίνει ότι αντιστοιχεί στην οκταπλάσια δόση, άρα θα ήταν καλό να μην πάρουμε το συγκεκριμένο συμπλήρωμα χωρίς συνταγή.

Σε γενικές γραμμές, αν διατηρούμε μια ποικιλία στην επιλογή τροφίμων είναι πιθανό ότι καλύπτουμε τις καθημερινές μας ανάγκες. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι οι βιταμίνες βρίσκονται σε διάφορες ομάδες τροφίμων, και όχι μόνο στα φρούτα και τα λαχανικά όπως συνήθως πιστεύουμε (π.χ. η καλύτερη πηγή βιοτίνης είναι το αυγό).

Αν όμως νομίζουμε ότι δεν τρώμε αρκετά σωστά, είμαστε επιρρεπείς στις λοιμώξεις, έχουμε κάποιο χρόνιο πρόβλημα υγείας ή οποιοδήποτε άλλο θέμα που μας απασχολεί, το πιο ασφαλές είναι να ζητήσουμε συμβουλή από ειδικό πριν ξεκινήσουμε τη λήψη βιταμινούχων συμπληρωμάτων, προκειμένου να μην επιβαρύνουμε την υγεία μας.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πηγή:ampa.lifo.gr

 

 

 

 

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Ό,τι νεότερο!
 
Τα πιο διαβασμένα

Από Τζίνα Αντωνιάδου / 21 Σεπτεμβρίου 2021 - 09:46

Video-doc

"We are the world" - Ένα τραγούδι θρύλος με ένα τεράστιο νόημα