ADVERTISING
Πέμπτη 18-08-22
Τρόποι να κάνουμε την αυστηρή χορτοφαγία υγιεινή και θρεπτική – Ενεργοποιημένη vegan διατροφή από την Κορίνα Κονταξάκη

01 Ιουλίου 2022 - 18:30

Τρόποι να κάνουμε την αυστηρή χορτοφαγία υγιεινή και θρεπτική – Ενεργοποιημένη vegan διατροφή από την Κορίνα Κονταξάκη

O βεγκανισμός είναι ένα σχετικά καινούριο διατροφικό ρεύμα που γίνεται όλο και πιο δημοφιλές με τον καιρό.

Ορισμένες πηγές αναφέρουν ότι το 14% του παγκόσμιου πληθυσμού είναι χορτοφάγοι και vegan το 2020. Οι veganεπιλογές στα εστιατόρια και σούπερ μάρκετ όλο και αυξάνονται: vegan τυριά, «κρέατα», «γάλα», ακόμα και veganαυγά, υπόσχονται ότι δε χρειάζεται να θυσιάσουμε καμία συνήθεια ή απόλαυση για να ακολουθήσουμε την τάση των καιρών μας. Αστέρες του σινεμά και της τηλεόρασης διαφημίζουν τις vegan επιλογές τους και προτρέπουν το κοινό τους να κάνει το ίδιο. Vegan gurus στα μέσα δικτύωσης προτείνουν αμέτρητες συνταγές αποδεικνύοντας ότι τα «αναίμακτα πιάτα» μπορούν να είναι και πρωτότυπα και νόστιμα.


Τί κάνει όμως την επιλογή αυτή τόσο δημοφιλή και τί πρέπει να προσέχουμε;

Όχι μόνο το κρέας αλλά ακόμα και τα ζωικά παράγωγα (γαλακτοκομικά και αυγά), είναι αποτέλεσμα ταλαιπωρίας ζώων αφού η τεράστια ζήτηση δεν αφήνει περιθώρια ή επιλογή στα ζώα να ζήσουν μια φυσιολογική ζωή. Η αυστηρή χορτοφαγία ως τρόπος ζωής, αποτρέπει σε ένα μεγάλο ποσοστό την ταλαιπωρία και σφαγή των ζώων, που για κάποιους ανθρώπους θεωρείται σημαντικό και απαραίτητο.

Η αυστηρή χορτοφαγία συμβάλει επίσης στην προστασία του περιβάλλοντος αφού η κατανάλωση ζωικής πρωτεΐνης αποτελεί ένα σύνθετο και πολύπλευρο ζήτημα, με συνέπειές που επηρεάζουν σημαντικά το περιβάλλον.

Τέλος, μια καλά σχεδιασμένη vegan διατροφή μπορεί να συντελέσει στην υγεία αφού μειώνει τον κίνδυνο για διάφορες χρόνιες ασθένειες.

 

Από την άλλη, έχουμε παρατηρήσει ότι ειδικά στους έφηβους αλλά και σε ενήλικες που μεταφέρονται απότομα στην αυστηρή χορτοφαγική διατροφή, έχει παρατηρηθεί:  

Υποσιτισμός

Βουλιμία

Έλλειψη θρεπτικών συστατικών

Κακή απορρόφηση

Εντερικά προβλήματα

Τοξικό αίμα από υπερβολικά επεξεργασμένες τροφές

Ακραία αυξομείωση σακχάρου και χοληστερίνης στο αίμα

Χαμηλή πίεση

Προβλήματα περιόδου στις γυναίκες

 

Όλα τα παραπάνω, είναι αποτέλεσμα λάθος ποσότητας, ποιότητας και συνδυασμών της τροφής. Για να μιλήσουμε απλά, αν η αυστηρή χορτοφαγία δεν γίνει σωστά, ΔΕΝ είναι υγιεινή και ΔΕΝ συνιστάται.  

Είναι λοιπόν η αυστηρή χορτοφαγία η διατροφή του μέλλοντος; Θα καταφέρει αυτή η τεράστια βιομηχανία veganπροϊόντων και συμπληρωμάτων να κατακτήσει τον πλανήτη; Και αν ναι, θα είναι προς όφελος της ευημερίας όλων των όντων αλλά και της γης;  

Το vegan κύμα μπορεί να ακούγεται υπερβολικό , αφού αποκλείει όχι μόνο το κρέας αλλά και οτιδήποτε ζωικό. Κάποιος θα αναρωτηθεί: «γιατί να κόψουμε και τα γαλακτοκομικά; Ή τα αυγά; Οι πρόγονοι μας έτρωγαν από αυτά και μόνο καλό τους έκανε». Η σύντομη απάντηση σε αυτό: ο ανθρώπινος πληθυσμός έχει αυξηθεί και η αυξημένη ζήτηση έχει κατεβάσει την ποιότητα των ζωικών προϊόντων τόσο πολύ, που τα θρεπτικά οφέλη τους είναι λιγότερα από τις παρενέργειες που προκαλούν. Γι αυτό ήρθε η ανάγκη για μια διατροφή που είναι ζωντανή, πλήρης, θρεπτική και βιώσιμη.

Οι καινούριες συνθήκες της εποχής, χρειάζονται ένα είδος διατροφής που να σέβεται το σώμα αλλά και το περιβάλλον, να είναι απλή και γρήγορη αλλά ταυτόχρονα να δίνει όλα τα θρεπτικά συστατικά με τρόπο που το σώμα μπορεί να τα αφομοιώσει. Αφού τα ζωικά προϊόντα δεν είναι αγνά και επιβαρύνουν το περιβάλλον, είναι καλό να περιοριστούν ή να καταργηθούν, αλλά ΜΟΝΟ ΑΝ αντικατασταθούν από θρεπτικά ισάξιες τροφές. Ο άνθρωπος δεν χρειάζεται πια πολλές θερμίδες , χρειάζεται ζωτικότητα -ένα άλλο είδος ενέργειας που δεν είναι μόνο σωματικό. Για ψηλά επίπεδα ζωτικότητας πρέπει η τροφή, όχι μόνο να δίνει θρεπτικά συστατικά και θερμίδες , αλλά να μην κουράζει το σώμα για να χωνευτεί. Αυτό το είδος διατροφής , το ονομάσαμε Ενεργοποιημένη Vegan διατροφή.

 

Η ενεργοποιημένη vegan διατροφή έχει τρεις βασικούς όρους:

1. Είναι ζωντανή (το λιγότερο 95% φρέσκα ωμά ή φρεσκοψημένα υλικά)
Αυτό σημαίνει ότι διατηρεί την ζωτικότητα σε υψηλά επίπεδα και διατηρεί τα θρεπτικά συστατικά της κάθε τροφής.
2. Ευκολοχώνευτη ( με φόρμουλες μπαχαρικών και αρωματικών και με σωστούς συνδυασμούς για καλή χώνεψη και αφομοίωση.) Ώστε το φαγητό να δίνει περισσότερη ζωτικότητα από εκείνη που χρειάζεται για να διασπαστεί και να αφομοιώνει σωστά.
3. Συντονισμένη (το λιγότερο 80% τοπικά υλικά εποχής)
Δίνοντας τον πιο βιώσιμο τρόπο διατροφής για το μέλλον της
ανθρωπότητας και του πλανήτη. Δίνοντας την πολυπόθητη ισορροπία στο σώμα, που έχει χάσει από τα διάφορα προϊόντα από όλο τον κόσμο, που δεν αναγνωρίζει και δεν μπορεί να επεξεργαστεί.
 
Εκείνοι λοιπόν που έχουν την όρεξη και τη θέληση να συμβάλουν στην υγεία και ζωτικότητα του σώματος αλλά και ολόκληρου του πλανήτη, μπορούν να ακολουθήσουν τις παρακάτω συμβουλές για να αρχίσουν να μπαίνουν στην αυστηρή χορτοφαγία σταδιακά και όχι απότομα από τη μια μέρα στην άλλη.

1. Αντί απομονωμένες πρωτεΐνες, διαλέξτε να τρώτε τροφές που οι συνδυασμοί τους θα σας χορτάσουν και θα σας δώσουν τα απαραίτητα αμινοξέα για δημιουργία πρωτεΐνης:  
- Ξηροί καρποί (μουλιασμένοι στο νερό για 6 ώρες) μαζί με φρούτα ή πράσινα λαχανικά
- Φύτρα από όσπρια ή όσπρια μουλιασμένα στο νερό για τουλάχιστον 10 ώρες, ψημένα με μαύρο ρύζι , σιτάρι ή άλλο πλήρες δημητριακό.  
2. Προσθέστε μπαχαρικά όπως κύμινο, κόλιανδρος, σπόρους σιναπιού, τούρμερικ, πιπέρι, τζίντερ, στο φαγητό σας και ειδικά στα όσπρια, για καλύτερη χώνεψη και αφομοίωση.
3. Διαλέξτε να τρώτε τα δημητριακά στην ολική τους μορφή (πχ μαύρο ψωμί, σιτάρι ολικής, καφέ ρύζι). Έτσι θα προσθέσετε στη διατροφή σας επιπλέον θρεπτικά συστατικά (Β1, Β2, Ε, νιασίνη, μέταλλα και ιχνοστοιχεία) και θα αποφύγετε διάφορες αλλεργίες και εντερικά προβλήματα που προκαλούν τα ραφιναρισμένα δημητριακά.
4. Τρώτε μια μεγάλη πράσινη σαλάτα την ημέρα, μισή ώρα πριν το κύριο γεύμα. Αυτό θα κάνει το αίμα αλκαλικό, θα βοηθήσει τη μείωση του ζαχάρου και της χοληστερόλης και θα προσθέσει στη διατροφή πολλά θρεπτικά συστατικά: βιτ, Κ και ασβέστιο για γερά κόκαλα, βιτ, Α και C για όμορφο δέρμα και ισχυρό ανοσοποιητικό, φυτικές ίνες για το έντερο και τη σωστή απορρόφηση συστατικών.
5. Κάντε το συνήθεια να προσθέτετε το λάδι πάντα μετά το μαγείρεμα και προσθέστε αρκετό! Το παρθένο ελαιόλαδο είναι η καλύτερη επιλογή στην περίπτωση μας, και περιέχει βιταμίνη Ε, είναι αντιοξειδωτικό και προσθέτει καλό μη κορεσμένο λίπος στον οργανισμό που είναι απαραίτητο σε μια χορτοφαγική διατροφή.
6. Αντί για συσκευασμένο φυτικό «γάλα» που είναι πολύ φτωχό σε θρεπτικά συστατικά (ή του έχουν προσθέσει τεχνητές βιταμίνες που δεν απορροφούνται) κάντε το συνήθεια να φτιάχνετε κάθε μέρα γάλα από ξηρούς καρπούς και πλήρες σησάμι ή κολοκυθόσπορους. Θα έχετε ένα δυναμωτικό ρόφημα με ασβέστιο, αμινοξέα και ωμέγα 3 λιπαρά.
7. Μην ξεχνάτε τα φρούτα! Τρώτε τουλάχιστον ένα γεύμα τη μέρα από φρούτα εποχής, μαζί με ξηρούς καρπούς. Ο συνδυασμός αυτός θα σας δώσει ένα πλήρες γεύμα.
8. Το θέμα της βιταμίνης B12 είναι πολύ περίπλοκο και καλό θα είναι να φροντίσετε για ένα συμπλήρωμα σε συνεννόηση με το γιατρό ή το διατροφολόγο σας. Αποφύγετε όμως τις υπερβολές.
 
Το vegan κύμα μπορεί και ίσως είναι απαραίτητο να επικρατήσει, για να γίνει αυτό όμως πρέπει να συμβάλει στη θρέψη του σώματος σωστά, ώστε να αποφευχθούν οι παρενέργειες. Έτσι όλα τα όντα στη γη θα μπορούν να απολαμβάνουν χαρά και υγεία!

Για περισσότερες πληροφορίες για την Ενεργοποιημένη Vegan διατροφή μπορείτε να αγοράσετε τον πλήρη οδηγό με όλη θεωρία, προτεινόμενα γεύματα, βίντεο που καθοδηγούν βήμα-βήμα τη μετάβαση στη χορτοφαγία και συνταγές, εδώ:

https://yogalifewithanandhi.com/ (βρείτε το οδηγό και στα Ελληνικά στην ίδια σελίδα)

 

 

Κορίνα Κονταξάκη – δασκάλα γιόγκα και σύμβουλος αγιουρβέδας

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Πέντε καλοκαιρινές θεραπείες για να λάμψετε στις διακοπές σας!

Από Γιούλια Χρυσοστόμου (Αισθητικός) και Δρ Κατερίνα Παττίχη (Ιατρική Αισθητική και Αντιγήρανση) / 14 Ιουλίου 2022

Living

Πέντε καλοκαιρινές θεραπείες για να λάμψετε στις διακοπές σας!

Ό,τι νεότερο!
 
Τα πιο διαβασμένα