ADVERTISING
Σάββατο 25-09-21
Ταξιδεύεις αεροπορικώς; - μάθε και διεκδίκησε τα δικαιώματά σου

05 Οκτωβρίου 2016 - 18:47

Ταξιδεύεις αεροπορικώς; - μάθε και διεκδίκησε τα δικαιώματά σου

Για να το ξεκαθαρίσουμε από την αρχή, η Ευρωπαϊκή Κοινότητα δεν προστατεύει μόνο τα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών εταιρειών που διακινούνται εντός της περιφέρειάς της.

Δικαιώματα έχουν και οι επιβάτες των πλοίων, των τρένων και των λεωφορείων κι επειδή πλέον και αρκετοί Κύπριοι ταξιδεύουν μεμονωμένα στην Ευρώπη και αξιοποιούν κι άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς, καλό είναι να γνωρίζουν πως και αυτές οι μετακινήσεις προστατεύονται από τον χάρτη του Ευρωπαίου πολίτη. Για να μπορούν, όπου χρειάζεται, να διεκδικούν τα δικαιώματά τους… Σχετικές πληροφορίες υπάρχουν στο europa.eu.

Επειδή ωστόσο στην Κύπρο μόνο αεροπορικώς μπορεί κανείς να κάνει ένα ταξίδι εκτός χώρας –επιβατικά πλοία που να εκτελούν ακτοπλοϊκά δρομολόγια δεν υπάρχουν ακόμη παρά τις πιέσεις– αναφερόμαστε συνήθως στα δικαιώματα των επιβατών των αεροπορικών εταιρειών. Ο σχετικός κανονισμός της Ευρώπης εκδόθηκε το 2004 και στόχευε στην προστασία των επιβατών της πολιτικής αεροπορίας από μεγάλες καθυστερήσεις στις πτήσεις, από άρνηση επιβίβασης, από ματαίωση πτήσης, αλλά κι από απώλεια αποσκευών.

Την ίδια ώρα, στόχος της ΕΕ ήταν να προαγάγει τον δίκαιο ανταγωνισμό στον ενιαίο ευρωπαϊκό ουρανό μεταξύ των κοινοτικών αερομεταφορέων και να ενθαρρύνει τους επιβάτες να αξιώνουν τα δικαιώματά τους. Και φαίνεται πως το κατάφερε… Την περίοδο 2010 – 2012 (είναι το τελευταίο report που εκδόθηκε) οι αρμόδιες αρχές σε κάθε (ευρωπαϊκή) χώρα που εφαρμόζουν τον κανονισμό δέχτηκαν συνολικά σχεδόν 202 χιλιάδες παράπονα επιβατών για άρνηση αεροπορικών εταιρειών να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους που προκύπτουν από τον κανονισμό!

291 παράπονα το 2015

Στην Κύπρο, το Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας (ΤΠΑ) είναι ο αρμόδιος φορέας εφαρμογής του σχετικού κανονισμού. Το αρμόδιο γραφείο στο ΤΠΑ για διεκπεραίωση των παραπόνων και διαμεσολάβηση στην εξασφάλιση των δικαιωμάτων του επιβάτη, σε περιπτώσεις που οι εταιρείες δεν ανταποκρίθηκαν θετικά στις αξιώσεις των επιβατών, ξεκίνησε να λειτουργεί το 2005. Από τότε τα παράπονα αυξάνονται και σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά που έχουμε εξασφαλίσει από το ΤΠΑ, το 2010 έγιναν 165 παράπονα, το 2011 150 παράπονα, το 2012 122, το 2013 287, το 2014 313 και το 2015 291 παράπονα.

Οι τρεις βασικές κατηγορίες παραπόνων που δέχεται το ΤΠΑ είναι για καθυστερήσεις πτήσεων, για ακυρώσεις πτήσεων, αλλά και για άρνηση επιβίβασης.

«Στις πλείστες των περιπτώσεων οι εταιρείες αποζημιώνουν τους επιβάτες», μας δήλωσε απαντώντας σε σχετικό ερώτημα ο ανώτερος λειτουργός του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας Γιάννης Γιαννάκη. Προσθέτοντας πως «υπάρχουν και περιπτώσεις οι οποίες καταλήγουν σε δικαστήριο, καθώς και περιπτώσεις που ο επιβάτης αποδέχεται διαφορετικό είδος αποζημίωσης (π.χ. εκπτώσεις, voucher κ.λπ.)». Για τις περιπτώσεις που καταλήγουν στο δικαστήριο το ΤΠΑ δεν γνωρίζει την έκβασή τους.

Για παράπονα

Εάν θέλετε να προβείτε σε καταγγελία εναντίον αεροπορικής εταιρείας για να διεκδικήσετε τα κεκτημένα δικαιώματά σας, απευθυνθείτε στο Τμήμα Πολιτικής Αεροπορίας, στο τηλέφωνο 22404 119 ή στείλετε email στο: [email protected]

Ποια είναι τα δικαιώματά σου ως επιβάτης
 
Αν καθυστερήσει η πτήση σου άνω των δύο ωρών και αναλόγως της απόστασης της πτήσης, έχεις δικαίωμα σε παροχή βοήθειας, όπως γεύματα και αναψυκτικά, πρόσβαση σε επικοινωνία, διαμονή (αν χρειάζεται) και μεταφορά από και προς τον τόπο καταλύματος, ανάλογα με την απόσταση της πτήσης και τη διάρκεια της καθυστέρησης.
 
Όταν η καθυστέρηση είναι τουλάχιστον πέντε ώρες, δικαιούσαι επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου σου εντός επτά ημερών και, αν χρειαστεί, να επιστρέψεις χωρίς καμία επιβάρυνση στον αρχικό τόπο αναχώρησης. Ο αερομεταφορέας υποχρεούται να ενημερώνει τον επιβάτη για τα δικαιώματά του, καθώς και για τον λόγο της καθυστέρησης.
 
Αν αρνηθεί την επιβίβαση ο αερομεταφορέας, παρά τη θέλησή σου, δικαιούσαι: α) Αποζημίωση αναλόγως με την απόσταση της πτήσης. Οι αποζημιώσεις ξεκινούν από 250 ευρώ και φτάνουν μέχρι τα 600 ευρώ. Αν ο αερομεταφορέας προσφέρει εναλλακτική πτήση με παρεμφερή ώρα άφιξης, η αποζημίωση μπορεί να μειωθεί κατά 50%. β) Παροχή βοήθειας ίδιας με την καθυστέρηση πτήσης.
 
Αν ματαιωθεί η πτήση, δικαιούσαι: α) Αποζημίωση με τους όρους της άρνησης επιβίβασης, εκτός αν έγινε έγκαιρη ενημέρωση ή παροχή βοήθειας ίδιας με την καθυστέρηση πτήσης. β) Να επιλέξεις μεταξύ των παρακάτω:

1) Επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου σου (ολόκληρου ή μόνο του μέρους που δεν χρησιμοποιήθηκε).

2). Μεταφορά προς τον τελικό προορισμό με άλλη πτήση το συντομότερο δυνατό.

3) Εκ νέου κράτηση για μεταγενέστερη ημερομηνία της επιλογής σου (εφόσον υπάρχουν θέσεις).
 
Ο επιβάτης δεν λαμβάνει αποζημίωση από τον αερομεταφορέα ιδίως: αν η ματαίωση οφειλόταν σε έκτακτες συνθήκες ή αν είχε προηγηθεί έγκαιρη ενημέρωση σχετικά με τη ματαίωση ή αν προσφέρθηκε εναλλακτική πτήση για την ίδια διαδρομή και με παρεμφερή ώρα άφιξης και είχε δοθεί έγκαιρη ενημέρωση.
 
Αν ο αερομεταφορέας σε τοποθετήσει σε θέση κατώτερη από εκείνη για την οποία αγοράσθηκε το εισιτήριό σου, δικαιούσαι εντός 7 ημερών την επιστροφή του: α) 30% της τιμής του εισιτηρίου για όλες τις πτήσεις έως 1.500 χλμ. β) του 50% της τιμής του εισιτηρίου για όλες τις ενδοκοινοτικές πτήσεις άνω των 1.500 χλμ. και για όλες τις άλλες πτήσεις μεταξύ 1.500 και 3.500 χλμ. γ) Του 75% της τιμής του εισιτηρίου για όλες τις υπόλοιπες πτήσεις.
 
Αν υπάρξει απώλεια, καταστροφή, φθορά ή καθυστέρηση αποσκευών, δικαιούσαι αποζημίωση από τον αερομεταφορέα, εκτός αν η φθορά ή η καταστροφή οφείλεται σε ελάττωμα της ίδιας της αποσκευής. Αν το περιεχόμενο της αποσκευής είναι μεγάλης αξίας, μπορείς στον έλεγχο εισιτηρίων να το δηλώσεις, πληρώνοντας ένα συμπληρωματικό ποσό για να λάβεις μεγαλύτερη αποζημίωση. Για τη διεκδίκηση αποζημίωσης απαιτείται η υποβολή σχετικής δήλωσης εντός 7 ημερών από την παραλαβή των αποσκευών ή εντός 21 ημερών, εάν πρόκειται για καθυστερημένη παραλαβή.

Διαφάνεια τιμών

Όταν αγοράζετε ηλεκτρονικά το εισιτήριό σας, η συνολική τιμή του εισιτηρίου, συμπεριλαμβανομένων των φόρων και των υποχρεωτικών συμπληρωματικών επιβαρύνσεων, πρέπει να είναι γνωστή εξ αρχής, έτσι ώστε να μπορείτε να συγκρίνετε τις τιμές μεταξύ αεροπορικών εταιρειών και να κάνετε τη σωστή επιλογή.

περισσότερα εδώ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
Ό,τι νεότερο!
 
Τα πιο διαβασμένα

Από Τζίνα Αντωνιάδου / 21 Σεπτεμβρίου 2021 - 09:46

Video-doc

"We are the world" - Ένα τραγούδι θρύλος με ένα τεράστιο νόημα